site-verification=8adc2fc3d443365f5c3bc1b5d2d80d29
top of page
Zoeken
Foto van schrijverJuf Angelique

Thema ridders: Buitenspel

Bijgewerkt op: 4 mei

In deze blog geef ik je suggesties voor activiteiten tijdens het buiten spelen bij het thema ridders.



Activiteiten met stoepkrijt


Tekenen

Benodigdheden:

- Stoepkrijt

Laat de kinderen met stoepkrijt over ridders tekenen.


Hoepelkunst

Benodigdheden:

- Hoepels

- Stoepkrijt

Leg hoepels neer en geef de kinderen stoepkrijt. Laat de kinderen een tekening maken, waarvan de hoepel een onderdeel is, bijvoorbeeld het hoofd van een ridder.


Darten

Benodigdheden:

- Stoepkrijt

- Een takje om mee te mikken

Ridders moeten goed kunnen mikken met hun speren. Teken cirkels op de stoep.

Ga een stukje van de cirkels vandaan staan en mik een takje richting de cirkels.

Lukt het om het takje ín een cirkel te gooien? Schrijf er ook cijfers in.

Hoeveel punten hebben de ridders gehaald?

Variatie: Op de muur.


Omtrekken

Benodigdheden:

- Stoepkrijt

Ga op de stoep liggen en laat een ander jou omtrekken.

Tover je zelf daarna bijv. om tot een ridder.


Vergooien

Benodigdheden:

- Stoepkrijt

- Een takje

Trek op het schoolplein, op een niet al te grote afstand van elkaar, twee strepen met stoepkrijt. De kinderen zijn ridders en gooien hun speer zo ver mogelijk.

Welke ridder kan het verst gooien?

Variatie: Laat de kinderen verspringen als een ridder op een paard.


Stoepkrijt en letters

Benodigdheden:

- Stoepkrijt

De kinderen tekenen de aangeboden letter r van ridder met stoepkrijt op de speelplaats.

Variatie: Teken zelf de letter groot op de speelplaats.

Kleuters kunnen over deze letter lopen, springen of hinkelen.


Schaduwen

Benodigdheden:

- Stoepkrijt

Als de zon schijnt dan is dit zeker ook één van de leukere stoepkrijt activiteiten. Je kunt een schaduw kopie van jezelf of speelgoed maken. Zet bijvoorbeeld plastic ridders of paarden weg en teken de omtrek van de schaduw op de stoep.

 

Activiteiten met karren en fietsen


Thematisch onderwijs

Benodigdheden:

- Een kar

- Karton

- Verf

- Een stanleymes

Op het plein wordt er vaak geen thematisch rollenspel waargenomen. Het ontwerpen van een rijke buitenspelomgeving binnen het thema biedt echter veel rijke spelkansen.

Neem je thema daarom mee naar buiten. Dat hoeft helemaal niet lastig te zijn.

Plak bijvoorbeeld een kartonnen paardenhoofd op een fiets en je zal zien dat de kinderen zich al veel meer in het thema inleven. Of leg stokpaarden en ridderhelmen neer.

 

Activiteiten met paardentuigjes


Paardenrace

Benodigdheden:

- Paardentuigjes

- Pionnen

- Hindernissen

De kinderen lopen in tweetallen met een paardentuigje om pionnen en over hindernissen heen.

Variatie: Gebruik stokpaarden.

 

Activiteiten met zand


Tekenen

Benodigdheden:

- Zand

- Stokken

Laat de kinderen met stokken ridders en draken in het zand tekenen.


Zandfiguur

Benodigdheden:

- Zand

Laat de kinderen een draak van zand maken.


Letters in de zandbak

Benodigdheden:

- Takjes en klein natuurlijk materiaal, zoals steentjes

De kinderen schrijven met een tak de aangeboden letter r van ridder in het zand.

Ze kunnen de aangeboden letter ook leggen met takjes, steentjes enz.


Zandkastelenwedstrijd

Benodigdheden:

- Emmers

- Schoppen

Moedig kinderen aan in teams van twee te werken om een zandkasteel te bouwen.

Maak foto’s van de zandkastelen van de kinderen en hang ze op aan de muur.


Sporen in het zand

Benodigdheden:

- Stokken

- Plastic paarden of draken

Druk het zand in je zandbak samen om het oppervlak zo glad mogelijk te maken. Experimenteer met verschillende voorwerpen om sporen te maken: plastic draken, paarden, ridders enz...

 

Activiteiten met zand en water


Een gracht

Benodigdheden:

- Zand

- Plastic zakken

- Water

Graaf gaten in de zandbak en leg hier plastic (zakken) in.

Vul de gaten met water en maak zo een gracht om een zandkasteel heen.

 

Activiteiten met water


Flessenbal

Benodigdheden:

- Water

- Flessen; verander deze in ridders of draken

- Een bal

Variatie 1: Vul flessen met water. Iedere speler krijgt een fles en zet deze op de stoep of het gazon. Speel flessenvoetbal en probeer elkaars flessen met een bal omver te schoppen.

Bewaak je fles goed! Valt je fles, zet hem dan zo snel mogelijk weer recht. Is al het water uit je fles gelopen? Dan heb je verloren.

Variatie 2: Vul twee plastic flessen met water. Speel het spel in tweetallen of kleine groepjes. Zet de flessen een aantal meters uit elkaar op de grond. De kinderen krijgen een bal en schieten die over naar elkaar. Het is de bedoeling dat de fles van de tegenstander omvalt. Als de fles omvalt, moet het kind van wie de fles is, eerst de bal pakken. Pas daarna mag hij zijn/haar fles overeind zetten. De speler van wie de fles het eerst leeg is heeft verloren.


Een riddergevecht

Benodigdheden:

- Waterballonnen, gevuld met water

- Krijt of touw

Voor dit spel heb je twee teams nodig. Ze zijn vijanden en willen elkaar met kanonnen bekogelen. Elk team krijgt voldoende ballonnen. Teken twee vakken met krijt of maak deze met een touwtje. Dit zijn de kastelen. Nu kun je beginnen.

De kinderen proberen elkaar te raken.


Weg met die ridder!

Benodigdheden:

- Stoepkrijt

- Bekers water met een gat onderin

- Bakken water

Een mooie oefening voor de motoriek: teken met stoepkrijt een ridder of een draak op het schoolplein. Geef de kinderen een bekertje met een gaatje onderin.

Zet een aantal bakken water op het plein waar de kinderen hun bekertje kunnen vullen. Daarna lopen ze met hun bekertje over de strepen en proberen ze met het water dat uit hun bekertje valt de stoepkrijt weg te krijgen.


Bommen gooien

Benodigdheden:

- Zwarte waterballonnen

- Een emmer

Vul de ballonnen met water.

Laat iedere ridder met kanonnen (ballonnen) gooien in de emmer.

 

Activiteiten met sneeuw


Sneeuwpop

Benodigdheden:

- Sneeuw

Laat de kinderen een draak van sneeuw maken.

 

Activiteiten met de zon


Schaduwen overtrekken

Benodigdheden:

- Een stuk behangpapier.

- Een stift

- Zet plastic ridders, draken en paarden neer of hang deze aan een lijn erboven.

Trek de schaduwen om met een stift.

Dit kan natuurlijk ook met stoepkrijt gewoon op de tegels.

 

Activiteiten met natuurlijke materialen


Mikado:

Benodigdheden:

- Gekleurde stiften

- Takken

Laat de kinderen minimaal twintig takjes zoeken van ongeveer dezelfde lengte en dikte.

Dit zijn de speren van de ridders.

Elk takje krijgt een waarde door ze te markeren met gekleurde stiften, verf of door er strootjes omheen te binden. Elk takje met bijvoorbeeld één strootje is één punt.

Takjes met twee strootjes zijn twee punten waard, en zo verder. Een kind pakt alle takjes in de handen bijeen en laat ze vallen. De jongste speler mag beginnen door takjes weg te halen zonder andere takjes te bewegen. De speler met de meeste punten heeft gewonnen.


De gevaarlijke kasteelmuur

Benodigdheden:

- Steentjes

- Stoepkrijt

De kinderen gaan achter een streep staan op ongeveer 5 meter afstand van een muur.

De kinderen krijgen 10 steentjes en proberen deze zo dicht mogelijk bij de muur te gooien, zonder de muur te raken. De speler die gewonnen heeft mag alle steentjes hebben.

Wie heeft na 10 ronden de meeste steentjes? Raakt het steentje de muur, dan moet hij zijn steentje ook afstaan aan de andere speler/de winnaar.


Concentratiespel

Benodigdheden:

- Stoepkrijt

- Twee steentjes (beschilder deze van tevoren en lak ze af)

Teken op de stoep (of een groot stuk papier) een draak. Teken op de plek van de ogen twee cirkels. De kinderen zijn ridders en gaan op 3 meter afstand van de draak staan en ze proberen om beurten de ogen (steentjes) op de juiste plaats te gooien.


Van groot naar klein

Benodigdheden:

- Takjes (de speren van de ridders)

Laat de kinderen takjes zoeken en deze van groot naar klein of van dik naar dun leggen.

 

Activiteiten met touwen


Touwtrekken

Benodigdheden:

- Een touw

De kinderen strijden in twee ridderteams.

Ze proberen elkaar over de middenstreep te trekken.

Variatie: Touwtrekken met twee kinderen. Degene die het sterkste is neemt het op tegen de volgende. Uiteindelijk blijft de sterkste over.

 

Activiteiten met een hinkelbaan


Hinkelen als een ridder

Benodigdheden:

- Stoepkrijt

- Een steentje

Teken een hinkel pad, in de vorm van een kasteeltoren

Schrijf de cijfers in de vakken en gooi een steentje op het cijfer 1.

Spring vervolgens op één been de hinkelbaan over, van 1 tot en met 10 en weer terug. Alleen op het vakje waar de steen ligt, mag je niet komen. Op de terugweg pak je de steen op, terwijl je nog steeds op één been staat. En terug bij het begin gooi je het steentje in het vakje met het volgende getal. Zo werk je alle cijfers hinkelend af. Gooi of stap je mis, dan is de ander aan de beurt. Wie het eerste alle cijfers gehad heeft, is de winnaar.


Tellen en verzamelen

Benodigdheden:

- Een hinkelbaan in de vorm van een kasteeltoren

De kinderen zijn ridders en kijken naar de getallen op de hinkelbaan. Ze gaan op de speelplaats op zoek naar voorwerpen en leggen op elk getal het juiste aantal.


Opdrachten

Benodigdheden:

- Een hinkelbaan in de vorm van een kasteeltoren

De kinderen zijn ridders en staan elk op een vak van de hinkelbaan. Ze kijken goed op welk getal ze staan. Noem een korte opdracht, zoals ‘Ren een rondje om het klimhuisje’ en noem hierna een getal. Het kind dat op dit getal staat, voert de opdracht uit. Alle kinderen zullen goed naar de opdrachten moeten luisteren. Het kan zomaar gebeuren dat ze deze uit moeten voeren! Suggesties: Ren een rondje om de zandbak. tik het duikelrek aan, zoek een takje, ren naar de buitendeur en draai daar een rondje, hinkel naar de zandbak en spring daar vijf keer enz.


Na-apen

Benodigdheden:

- Een hinkelbaan in de vorm van een kasteeltoren

De kinderen zijn ridders. Ga met de kinderen rondom de hinkelbaan staan.

Het eerste kind gaat op het cijfer 1 staan en bedenkt een beweging. Het tweede kind doet de beweging na en gaat op de 2 staan. Daarna bedenkt hij een nieuwe beweging.

Het derde kind doet dit na en gaat naar de 3. Hij bedenkt weer een beweging die het vierde kind nadoet. Zo gaat het verder tot op elk vak van de baan een kind staat.


Dobbelen

Benodigdheden:

- Drie hinkelbanen in de vorm van een kasteeltoren

- Twee dobbelstenen

Teken drie hinkelpaden. De kinderen zijn ridders en gaan elk voor een hinkelpad staan.

Om de beurt gooien ze met twee dobbelstenen. Als op een van de dobbelstenen het getal 1 verschijnt, hinkelt het kind naar dit vak en blijft hier staan. Nu moet het getal 2 gegooid worden, voordat het kind verder mag. Zo legt elk kind het pad in de volgorde van de getallenrij af. Wie staat het eerst op de 6?


Drakenbaan

Benodigdheden:

- Gekleurd papier

- Een schaar

- Tape

Teken de omtrek van een drakenpoot (een grote ovaal aan de onderkant en vervolgens vier puntige klauwen aan de bovenkant) op allerlei kleuren papier en knip deze uit

Plaats de drakenpoten op de grond en tape ze in verschillende richtingen vast.

De kinderen volgen al springend/hinkelend het spoor.

 

Overige


Zoekspel

Benodigdheden:

- Papier en schrijfgerei

- Een fotocamera

- Een ridderhelm, zwaard, een paard of een ander voorwerp wat met ridders te maken heeft.

Teken een plattegrond van de speelplaats of neem een foto (makkelijker).

Verstop een riddervoorwerp en zet op deze plek een rood kruis op de plattegrond.

Laat de plattegrond zien. Weten de kinderen wat daarop te zien is? Wanneer ze het niet herkennen kun je aanwijzen en benoemen. Wijs het rode kruis aan. Wat zou dat betekenen? Laat een kind op de betreffende plek zoeken. Of laat een kind een ander kind instructies geven en hem naar de plek van het kruis navigeren met de richtingsaanduidingen: naar rechts, links, rechtdoor, voorbij etc.

Laat tenslotte de kinderen in tweetallen hun eigen plattegrond maken. Laat ze van tevoren de route lopen, die ze willen tekenen. Ze kijken goed waar ze langs komen en maken daar een tekening van. Daarna tekenen ze de route op de kaart in. Jongste kleuters kun je een plattegrond van de klas geven en alleen de route laten tekenen.

Tot slot proberen de kinderen elkaars plattegronden uit. Kloppen ze?

Wat zou er eventueel nog verbeterd kunnen worden?

Wanneer de kinderen het idee van een plattegrond nog niet begrijpen zou je ook gebruik kunnen maken van een vogel handpop die de kinderen helpt en die je laat rondvliegen en naar beneden laat kijken en iets laat zeggen over de dingen die op de kaart staan.


De stopwatch

Benodigdheden:

- Een stopwatch

Laat een stopwatch zien. Wat is het ? Wat kun je ermee doen?

Heb je het nodig in wedstrijden waarbij de deelnemers direct tegen elkaar strijden?

Heb je het nodig bij wedstrijden waar de deelnemers niet direct tegen elkaar strijden?

Houd daarna een aantal wedstrijden:

- Welke ridder bereikt als eerste de finish?

- Welke ridder kan er het snelst....

- Welke ridder kan het langst...?

Vraag bij iedere wedstrijd of de deelnemers gelijktijdig in actie komen of na elkaar en of het dan nodig is een stopwatch te gebruiken? Waarom wel/niet?

Is het niet handiger om gewoon te tellen zonder stopwatch? Laat de kinderen dit ook ervaren. Tel bij de eerste wedstrijd extreem snel en bij de tweede extreem langzaam.

Loopt een stopwatch wel altijd even snel?


Dozen

Benodigdheden:

- Verzamel grote dozen

De kinderen kunnen met de dozen kastelen bouwen

 

Op zoek naar meer?


Kijk voor meer suggesties ook eens op mijn Pinterest

Heb je zelf ook nog leuke suggesties? Laat dan een reactie achter!



.

.













304 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page