In deze blog geef ik je suggesties voor het buitenspel bij het thema het Kleurenmonster.
Sociale ontwikkeling
Maatjes
Benodigdheden:
- Kleurenkaarten Download hier!
- Of afbeeldingen van verschillende Kleurenmonster Download hier!
- Buitenspelmaterialen, zoals een springtouw, een kar, een bal, zandbakspullen enz.
Vertel de kinderen dat ze buiten gaan spelen, maar dat dat vandaag wel anders gaat.
Deel willekeurig (of met voorbedachte rade) verschillende kleuren Kleurenmonsters uit.
Laat de kinderen de andere kinderen opzoeken met dezelfde kleur en vertel dat zij vandaag maatjes zijn en gaan samenspelen. Vraag na afloop hoe het is gegaan. Doe dit regelmatig om het samenspel te stimuleren. Houd de groepjes wel klein (maximaal 4 kinderen).
Houd het kort en gebruik een timer. Daarna mogen de kinderen weer vrij spelen.
Activiteiten met stoepkrijt
Tekenen
Benodigdheden:
- Stoepkrijt
Laat de kinderen Kleurenmonsters tekenen met stoepkrijt.
Hoepelkunst
Benodigdheden:
- Hoepels
- Stoepkrijt
Leg hoepels neer en geef de kinderen stoepkrijt. Laat de kinderen een tekening maken, waarvan de hoepel een onderdeel is, bijvoorbeeld het hoofd van het Kleurenmonster.
Mikken
Benodigdheden:
- Stoepkrijt
- Een voorwerp om mee te mikken (een steentje, pittenzak etc.)
Teken Kleurenmonsters op de stoep. Ga een stukje van de Kleurenmonsters vandaan staan en mik iets richting de cirkels. Lukt het om het voorwerp ín een Kleurenmonster te gooien? Schrijf er ook cijfers in. Hoeveel punten hebben de kinderen gehaald?
Bewegend leren
Benodigdheden:
- Stoepkrijt
Teken vormen, kleuren, letters of getallen in Kleurenmonsters van stoepkrijt en laat het kind ernaar rennen, springen, huppelen, hinkelen.
Stoepschilderij
Benodigdheden:
- Stoepkrijt
Teken met stoepkrijt een groot kader op het schoolplein. Dit is de rand van het schilderij. Laat alle kinderen het inkleuren (of intekenen).
Maak zo samen een kleuren(monster) kunstwerk.
Raspen
Benodigdheden:
- Stoepkrijt
- Een rasp
- Een doorzichtige pot of fles
Ga met het stoepkrijt over een rasp en vang het geraspte krijt op in een doorzichtige fles of pot. Rasp verschillende kleuren krijt en maak op deze manier kleurige lagen.
Omtrekken
Benodigdheden:
- Stoepkrijt
Ga op de stoep liggen en laat een ander jou omtrekken.
Tover je zelf daarna om tot een Kleurenmonster.
Stoepkrijt en letters
Benodigdheden:
- Stoepkrijt
De kinderen tekenen de aangeboden letter (bijvoorbeeld de K van Kleurenmonster) met stoepkrijt op de speelplaats.
Variatie: Teken zelf de letter groot op de speelplaats.
Kleuters kunnen over deze letter lopen, springen of hinkelen.
Twister
Benodigdheden:
- Stoepkrijt
- Een Twister-draaischijf
Twister is buiten nog veel leuker dan binnen. Het speelbord is met stoepkrijt zo gemaakt en daarna kun je zoveel spelletjes spelen als je maar wilt. Wel even oude kleding aantrekken, want als je omvalt is de kans groot dat je stoepkrijt aan je kleding krijgt.
De cirkels stellen de emotiecirkels voor binnen dit thema.
Activiteiten met zand
Tekenen
Benodigdheden:
- Stokken
- Zand
Laat de kinderen met stokken kleurenmonsters in het zand tekenen.
Letters in de zandbak
Benodigdheden:
- Takjes en klein natuurlijk materiaal, zoals steentjes
De kinderen schrijven met een tak de aangeboden letter (bijvoorbeeld de K van Kleurenmonster) in het zand.
Ze kunnen de aangeboden letter ook leggen met takjes, steentjes enz.
Zandfiguur
Benodigdheden:
- Zand
Laat de kinderen een Kleurenmonster van zand maken.
Activiteiten met water
Flessenvoetbal
Benodigdheden:
- Water
- Flessen
Verander flessen in Kleurenmonsters en vul ze met water. Iedere speler krijgt een fles en zet deze op de stoep of het gazon. Speel flessenvoetbal en probeer elkaars monster met een bal omver te schoppen. Bewaak je monster goed! Valt je Kleurenmonster, zet hem dan zo snel mogelijk weer recht. Is al het water uit je fles gelopen? Dan heb je verloren.
Overstroming
Benodigdheden:
- Een beker
- Water
- Teldopjes (de emoties)
Het Kleurenmonster huilt zo hard dat zijn emotiepotje overstroomt.
Vul een beker met water, totdat deze bijna vol is. De spelers (blauwe Kleurenmonsters) mogen om beurten een teldopje in het water laten vallen.
Wie met zijn teldopje een overstroming veroorzaakt heeft verloren.
Schilderen met water
Benodigdheden:
- Water
- Een potje
- Een kwast
Geef de kinderen een potje water en een kwast en laat ze er Kleurenmonsters mee op de tegels verven. Na een poosje drogen de schilderijen op en kan er opnieuw geschilderd worden.
Bellen blazen
Benodigdheden:
- Water
- Afwasmiddel
- Suiker
- Kleurstof
- Een voorwerp met een gat
Meng 1 deel afwasmiddel met 2 delen water en een kwart deel suiker. Voeg ook enkele druppels kleurstof toe. Ga nu net als het groene Kleurenmonster in het boek bellen blazen. Dat kan met alles waar een gat in zit: koekjesvormen, trechters, (meerdere) rietjes (aan elkaar om meerdere bellen tegelijk te blazen) en zelfs een schone vliegenmepper.
Bellen blazen als het buiten vriest is ook heel bijzonder. Vind je het lastig dat je de bellenblaas steeds moet vullen? Maak de potjes dan met twee tie-wraps aan een hek of paal vast en vul ze met een gietertje met sop bij.
Schilderen met bloem en water
Benodigdheden:
- Maak eenvoudige Kleurenmonster-sjablonen van een omtrek van een Kleurenmonster op karton. Snijd deze omtrek eruit.
- Water
- Een plantenspuit
- Bloem
Geef de kinderen een plantenspuit met water.
De kinderen leggen het sjabloon in het gras en spuiten de binnenkant nat.
Vervolgens strooien ze voorzichtig wat bloem op het natte gras en halen het sjabloon weg, zodat er (tot de volgende regenbui) een afbeelding verschijnt.
Activiteiten met natuurlijke materialen
Concentratiespel
Benodigdheden:
- Stoepkrijt
- Twee steentjes (beschilder deze van tevoren en lak ze af)
Teken op de stoep (of een groot stuk papier) een Kleurenmonster. Teken op de plek van de ogen twee cirkels. De kinderen gaan op 3 meter afstand van het Kleurenmonster staan en ze proberen om beurten de ogen (steentjes) op de juiste plaats te gooien.
Activiteiten met sneeuw
Sneeuwpop
Benodigdheden:
- Sneeuw
Laat de kinderen een Kleurenmonster-sneeuwpop maken.
Activiteiten met hoepels
Hoepelrace
Benodigdheden:
- Gekleurde hoepels (de emotiepotjes van Het Kleurenmonster)
- Pionnen
Zet twee pionnen een eindje uit elkaar. Leg zes hoepels bij een van de pionnen. Het eerste kind gaat in een hoepel staan. Het kind pakt een tweede hoepel en legt deze voor de hoepel waar hij in staat. Daarna stapt hij over naar deze hoepel. Hierna pakt het kind de hoepel die nu leeg is en legt deze klaar om hier weer in te stappen. Zo gaat hij naar de overkant. Hierna is het volgende kin aan de beurt. Als iedereen naar de overkant is geweest, houden de deelnemers (evt. in tweetallen) een race. Wie (welk duo) is het snelst aan de overkant? Leg voor de race extra hoepels klaar.
Duizendpoot
Benodigdheden:
- Gekleurde hoepels (de emotiepotjes van Het Kleurenmonster)
- Kabelbinders
Elk kind stapt in een hoepel. De kinderen gaan in een rij staan en pakken de hoepel van het kind voor zich vast. Ze vormen een duizendpoot. Zet een parcours uit. De duizendpoot loopt door het parcours. Lukt dit zonder elkaar los te laten?
Tip: Maak de hoepels met kabelbinders aan elkaar vast.
Klanken springen
Benodigdheden:
- Drie hoepels
Zeg steeds een woord dat bestaat uit drie klanken, bijvoorbeeld: 'boos' of 'rood' en laat een kind in de hoepels springen, terwijl hij de klanken benoemt. Wissel af en toe ook van rol, laat het kind woorden met drie klanken bedenken en spring dan zelf.
Gaat het goed, gebruik dan langere woorden.
Activiteiten met hinkelen
Teken voor de start van deze activiteiten eerst met krijt een hinkelbaan in de vorm van een Kleurenmonster op het plein.
Tellen en verzamelen
Benodigdheden:
- Een hinkelbaan
De kinderen kijken naar de getallen op de hinkelbaan. Ze gaan op de speelplaats op zoek naar voorwerpen en leggen op elk getal het juiste aantal.
Springende monsters
Benodigdheden:
- Een hinkelbaan
De kinderen staan voor de hinkelbaan. Het eerste kind bedenkt een Kleurenmonster, bijvoorbeeld het rode, boze Kleurenmonster, en springt boos over het parcours.
De andere kinderen volgen en imiteren dit.
Opdrachten
Benodigdheden:
- Een hinkelbaan
De kinderen staan elk op een vak van de hinkelbaan. Ze kijken goed op welk getal ze staan. Noem een korte opdracht, zoals ‘Ren een rondje om het klimhuisje’ en noem hierna een getal. Het kind dat op dit getal staat, voert de opdracht uit. Alle kinderen zullen goed naar de opdrachten moeten luisteren. Het kan zomaar gebeuren dat ze deze uit moeten voeren! Suggesties: Ren een rondje om de zandbak. tik het duikelrek aan, zoek een takje, ren naar de buitendeur en draai daar een rondje, hinkel naar de zandbak en spring daar vijf keer enz.
Dobbelen
Benodigdheden:
- Drie hinkelbanen
- Twee dobbelstenen
Teken drie hinkelpaden. De kinderen gaan elk voor een hinkelbaan staan. Om de beurt gooien ze met twee dobbelstenen. Als op een van de dobbelstenen het getal 1 verschijnt, hinkelt het kind naar dit vak en blijft hier staan. Nu moet het getal 2 gegooid worden, voordat het kind verder mag. Zo legt elk kind het pad in de volgorde van de getallenrij af. Wie staat het eerst op de 6?
Kleurenmonsterbaan
Benodigdheden:
- Gekleurd papier
- Een schaar
- Tape
Teken de omtrek van een Kleurenmonsterpoot (een grote ovaal aan de onderkant en vervolgens vier puntige klauwen aan de bovenkant) op allerlei kleuren papier en knip deze uit. Plaats de Kleurenmonsterpoten op de grond en tape ze in verschillende richtingen vast.
De kinderen volgen al springend/hinkelend het spoor: Naar voren, naar links, naar rechts, naar achteren...
Activiteiten met tollen
Tollen
Benodigdheden:
- Kleurentollen
Ga met de kinderen tollen. Wat gebeurt er met de kleuren van de tol? Welke tol blijft het langst draaien? Welke tol blijft het langst binnen de aangegeven grenzen draaien?
Activiteiten met lappen
Beheers de bal
Benodigdheden:
- Gekleurde ballen (de emotiecirkels van het Kleurenmonster)
- Lakens
Verdeel de klas in groepjes. Geef ieder groepje een laken en een bal.
De kinderen leggen de bal op het laken en lopen naar de overkant. Ze zorgen ervoor dat de bal er niet afvalt. Kunnen ze de bal omhoog gooien en weer opvangen?
Variatie: Een kind gaat in de lap liggen. Hij is het groen Kleurenmonster en ligt kalm in de hangmat. De andere Kleurenmonsters brengen hem naar de overkant.
Activiteiten met een springtouw
De letter K
Benodigdheden:
- Een (spring-)touw
Het springtouw ligt op de grond en de kinderen maken er de letter K mee.
Kunnen ze ook de letter van hun eigen naam maken?
Vormenmonster
Benodigdheden:
- Een (spring-)touw
- Stoepkrijt
Knoop de uiteinden van een springtouw aan elkaar. De kinderen leggen het touw daarna op de speelplaats en maken er de vorm van een Kleurenmonster mee. Ze zorgen ervoor dat er binnenin wat ruimte is. Met stoepkrijt geven ze de vorm ogen, een neus, een mond, haren, handen en voeten. Daar is het vormenmannetje!
Overige
Thematisch onderwijs
Benodigdheden:
- Kleurenmonsterkronen
- Potjes met kleurenetiketten
Op het plein wordt er vaak geen thematisch rollenspel waargenomen.
Het ontwerpen van een rijke buitenspelomgeving binnen het thema biedt echter veel rijke spelkansen. Neem je thema daarom mee naar buiten.
Dat hoeft helemaal niet lastig te zijn. Plak bijvoorbeeld een gelamineerde afbeelding op een strook of neem potjes met kleurenetiketten mee naar buiten en je zal zien dat de kinderen zich al veel meer in het thema inleven
Zoek Het Kleurenmonster
Benodigdheden:
- Papier en schrijfgerei
- Een fotocamera
- Een Kleurenmonster (een gelamineerde afbeelding of een knuffel)
Teken een plattegrond van de speelplaats of neem een foto (makkelijker).
Verstop Het Kleurenmonster en zet op deze plek een rood kruis op de plattegrond.
Laat de plattegrond zien. Weten de kinderen wat daarop te zien is? Wanneer ze het niet herkennen kun je aanwijzen en benoemen. Wijs het rode kruis aan. Wat zou dat betekenen? Laat een kind op de betreffende plek zoeken. Of laat een kind een ander kind instructies geven en hem naar de plek van het kruis navigeren met de richtingsaanduidingen: naar rechts, links, rechtdoor, voorbij etc.
Laat tenslotte de kinderen in tweetallen hun eigen plattegrond maken. Laat ze van tevoren de route lopen, die ze willen tekenen. Ze kijken goed waar ze langs komen en maken daar een tekening van. Daarna tekenen ze de route op de kaart in. Jongste kleuters kun je een plattegrond van de klas geven en alleen de route laten tekenen.
Tot slot proberen de kinderen elkaars plattegronden uit. Kloppen ze? Wat zou er eventueel nog verbeterd kunnen worden?
Wanneer de kinderen het idee van een plattegrond nog niet begrijpen zou je ook gebruik kunnen maken van een vogel handpop die de kinderen helpt en die je laat rondvliegen en naar beneden laat kijken en iets laat zeggen over de dingen die op de kaart staan.
Op zoek naar meer?
Heb je zelf ook nog leuke suggesties? Laat dan een reactie achter!
.
.
.
Σχόλια