site-verification=8adc2fc3d443365f5c3bc1b5d2d80d29
top of page
Zoeken
Foto van schrijverJuf Angelique

Thema het Kleurenmonster: Bewegend leren/ klankbewustzijn en geletterdheid

In deze blog vind je suggesties voor bewegend leren bij het thema het Kleurenmonster om het klankbewustzijn en de geletterdheid bij kleuters te stimuleren.


Rijmen


Ren je rot rijmspel

Benodigdheden:

- Rijmkaarten van het Kleurenmonster Download hier!

Leg de afbeeldingen verspreid neer.

Noem een woord en laat de kinderen als een Kleurenmonster naar het juiste rijmwoord rennen. Bijvoorbeeld: "Pauw", de kinderen rennen dan naar blauw.


Blij!

Benodigdheden:

- Een vrolijk muziekje

- Hoepels

- Eventueel gele linten

- Rijmkaarten van het Kleurenmonster Download hier!

Leg de kaarten verspreid door de speelzaal in de hoepels. Zet een vrolijk muziekje op. De kinderen dansen (eventueel met een geel lint in hun handen). Als de muziek stopt noem je een woord en rennen de kinderen zo snel mogelijk naar de hoepel met het woord wat daarop rijmt.


Mikken

Benodigdheden:

- Rijmkaarten van het Kleurenmonster Download hier!

- Hoepels of het klimrek

- Pittenzakken of een bal

Leg hoepels neer en leg de kaarten erin.

Of hang de hoepels met een draad aan het plafond en een afbeelding eraan op.

Of span een lijn en hang daar kranten overheen, waarop je de kaarten hangt.

Een andere mogelijkheid: Hang de kaarten aan de treden van een klimrek.

De kinderen krijgen vervolgens een pittenzakje of een bal.

Noem nu een woord dat rijmt op een kaart. De kinderen proberen hun pittenzak of bal in de juiste hoepel of het vak met het rijmwoord te mikken. Raak? Dan heb je een punt!

Maak het eventueel moeilijker door het rijmwoord te verstoppen in een zin, zoals: 'Het Kleurenmonster is bang, want hij ziet een '...de kinderen moeten dan naar de slang gooien.


Hoepel springen

Benodigdheden:

- Leg voor elk team tien hoepels op een rij

- Rijmkaarten van het Kleurenmonster Download hier!

Leg in elke hoepel een woordkaart van het Kleurenmonster.

Het eerste kind begint en springt met twee voeten tegelijk van hoepel naar hoepel.

Hij/zij zegt daarbij steeds een bijbehorend rijmwoord van het woord dat in de hoepel staat.

Na de laatste hoepel mag hij/zij zo hard als hij kan terugrennen en als hij/zij terug is mag de volgende vertrekken. Het team dat als eerste klaar is heeft gewonnen.


Stuiteren

Benodigdheden:

- Rijmkaarten van het Kleurenmonster Download hier!

- Pionnen

- Een bal

Zet de pionnen steeds drie meter uit elkaar en leg er een kaart naast.

Laat de kinderen in slalom stuiterend langs de pionnen lopen. Als ze langs een kaart lopen dan roepen ze een rijmwoord bij wat erop de kaart staat.


Rollen

Benodigdheden:

- Een bal

- Rijmkaarten van het Kleurenmonster Download hier!

Dit spel speel je in tweetallen. Geef ieder duo een bal (het ei) en laat ze met hun benen wijd tegenover elkaar zitten. Geef de kinderen een woordkaart. Steeds wanneer ze de bal naar de overkant rollen roepen ze er een rijmwoord bij (dat nog niet is genoemd).

Hoe ver kunnen ze komen?


Kegelen

Benodigdheden:

- Rijmkaarten van het Kleurenmonster Download hier!

- Omgekeerde pionnen of kegels

- Een bal

- Een omgekeerde bank

Plak de rijmkaarten op de pionnen of kegels en zet ze aan de ene kant van de gymzaal.

De kinderen gaan hier tegenover staan.

Laat de kinderen met de bal de pionnen of kegels omrollen of gooien.

Gebruik bij het rollen een omgekeerde bank als kegelbaan. Op deze manier rolt de bal de juiste kant op. Welke kaart hebben ze omgegooid? Roep er een rijmwoord bij!

Nu geef je opdrachten. Deel bijvoorbeeld opdrachtkaarten uit of roep welke pion of kegel de kinderen moeten proberen te raken. Lukt het? Dan mag de pion of kegel blijven liggen.


 

Analyse/synthese


Klanken springen

Benodigdheden:

- Drie hoepels

Zeg steeds een woord dat bestaat uit drie klanken en laat een kind in de hoepels springen, terwijl hij de klanken benoemt. Wissel af en toe ook van rol, laat het kind woorden met drie klanken bedenken en spring dan zelf.

Woorden die je zou kunnen gebruiken: r-oo-d, g-ee-l, b-l-ij en b-oo-s.

Gaat het goed, gebruik dan meer hoepels en langere woorden.


Blij!

Benodigdheden:

- Een vrolijk muziekje

- Hoepels

- Eventueel gele linten

- Woordkaarten van het Kleurenmonster Download hier!

Leg de kaarten verspreid door de speelzaal in de hoepels. Zet een vrolijk muziekje op.

De kinderen dansen (eventueel met een geel lint in hun handen). Als de muziek stopt hakje een woord en rennen de kinderen zo snel mogelijk naar de juiste hoepel.


Hak, ren en plak

Benodigdheden:

- Woordkaarten en hak en plakkaarten van het Kleurenmonster Download hier!

Verdeel de kinderen in duo’s. Kind 1 start bij het startpunt, ander kind staat bij tussenpunt.

Op de route naar het tussenpunt kun je ook nog wat beweegmoeilijkheden toevoegen om het extra spannend te maken (een bank, hoepel, blokjes enz...).

Kind 1 pakt bij het startpunt een kaartje met een woordkaart, bekijkt hem en rent naar kind 2 bij het tussenpunt. Kind 1 laat de kaart niet zien maar mag zelf wel nog een keer kijken.

Hij hakt vervolgens het woord in klanken. Kind twee plakt de woorden vervolgens tot een woord en zegt het woord. Is het goed? Kind 1 laat dan de afbeelding zien.

Kind twee rent met de afbeelding naar het startpunt en hakt het woord voor de leerkracht. Na goedkeuring rent leerling twee naar het beginpunt en start het proces weer opnieuw.


Mikken

Benodigdheden:

- Hoepels

- Pittenzakken of een bal

- Woordkaarten en hak en plakkaarten van het Kleurenmonster Download hier!

Leg hoepels neer en leg de kaarten erin.

De kinderen krijgen vervolgens een pittenzakje.

Noem nu een woord in stukjes, De kinderen proberen hun pittenzak naar het bijbehorende woord in de juiste hoepel te mikken. Raak? Dan heb je een punt!


Woorden gooien

Benodigdheden:

- Manden met daarop woordkaarten van Het Kleurenmonster Download hier!

Leg proppen papier neer, roep een woord in stukjes en laat de kinderen de prop in de juiste mand bij het woord gooien.

 

Klanken en letters


Ren je rot

Benodigdheden:

- Letterkaarten van het Kleurenmonster Download hier!

Hang de kaarten met wasknijpers verspreid op. Bespreek eerst welke er hangen.

Roep nu een letter, De kinderen rennen nu zo snel mogelijk naar een van deze kaarten. Herhaal dit spel een aantal keer.


Letters mikken

Benodigdheden:

- Hoepels of manden

- Letterkaarten van het Kleurenmonster Download hier!

Leg hoepels neer. Leg letterkaarten in de hoepels.

De kinderen krijgen een pittenzakje en gaan om de hoepels/cirkels heen staan.

Noem nu een letter. De kinderen proberen hun pittenzak in de juiste hoepel te mikken.

Wie had het goed?


Blij!

Benodigdheden:

- Een vrolijk muziekje

- Hoepels

- Eventueel gele linten

- Letterkaarten van het Kleurenmonster Download hier!

Leg de kaarten verspreid door de speelzaal in de hoepels. Zet een vrolijk muziekje op.

De kinderen dansen (eventueel met een geel lint in hun handen). Als de muziek stopt roep je een letter en rennen de kinderen zo snel mogelijk naar de juiste hoepel.


Estafette

Benodigdheden:

- Zet tien emmers of bakken in een rij, met steeds twee- drie meter ruimte ertussen. Op elke emmer of bak staat een letter.

- 25 verschillende letterkaarten (de opdrachtenkaartjes) van Het Kleurenmonster Download hier!

De kinderen beginnen ongeveer vijf meter voor de emmer/bak, achter een streep.

Elk team krijgt 25 opdrachtenkaartjes, die ze zo snel mogelijk naar de juiste emmer/bak moeten brengen. Het eerste kind pakt één kaartje, roept de bijbehorende letter, rent naar de juiste emmer/bak en gooit het kaartje daarin.

Als het eerste kind terug is, mag het tweede kind beginnen.

Het team wat als eerste klaar is heeft gewonnen.

Variatie: roep woorden. Met welke letter begint deze?


Hoepel springen

Benodigdheden:

- Leg voor elk team tien hoepels op een rij

- Letterkaarten van het Kleurenmonster Download hier!

Leg in elke hoepel een letter.

Het eerste kind begint en springt met twee voeten tegelijk van hoepel naar hoepel.

Hij/zij zegt de bijbehorende letter dat in de hoepel staat.

Na de laatste hoepel mag hij/zij zo hard als hij kan terugrennen en als hij/zij terug is mag de volgende vertrekken. Het team dat als eerste klaar is heeft gewonnen.


Kegelen

Benodigdheden:

- Letterkaarten van het Kleurenmonster Download hier!

- Omgekeerde pionnen of kegels

- Een bal

- Een omgekeerde bank

Plak de letterkaarten op de pionnen of kegels en zet ze aan de ene kant van de gymzaal.

De kinderen gaan hier tegenover staan.

Laat de kinderen met de bal de pionnen of kegels omrollen of gooien.

Gebruik bij het rollen een omgekeerde bank als kegelbaan. Op deze manier rolt de bal de juiste kant op. Welke letterkaart hebben ze omgegooid?

Nu geef je opdrachten. Deel bijvoorbeeld opdrachtkaarten uit of roep welke pion of kegel de kinderen moeten proberen te raken. Lukt het? Dan mag de pion of kegel blijven liggen.


Rollen

Benodigdheden:

- Een bal

- Letterkaarten van het Kleurenmonster Download hier!

Dit spel speel je in tweetallen. Geef ieder duo een bal en laat ze met hun benen wijd tegenover elkaar zitten. Geef de kinderen een letterkaart. Steeds wanneer ze de bal naar de overkant rollen roepen ze er een woord bij, die met deze letter begint (dat nog niet is genoemd). Hoe ver kunnen ze komen?


Speurtocht

Benodigdheden:

- Een letterkaart van het Kleurenmonster Download hier!

- Woordkaarten van Het Kleurenmonster Download hier!

Hang de letterkaart op en verstop kaartjes met afbeeldingen in het lokaal of plein.

Begint het woord met de letter van de week, dan brengen kinderen deze naar het plaatje van de letter toe.


Stoepkrijt

Benodigdheden:

- Stoepkrijt

Schrijf de letter van de week met stoepkrijt op het plein. De kinderen tekenen deze na en tekenen er dingen bij die met deze letter beginnen.


Lettertikkertje

Benodigdheden:

- Een lint of een Kleurenmonsterkroon voor de tikker

- Een letterkaart van het Kleurenmonster Download hier!

De kinderen spelen tikkertje. Wie getikt is moet naar de leerkracht om een woord te bedenken met de afgesproken letter.


Springspel

Benodigdheden:

- Een letterkaart van het Kleurenmonster Download hier!

- Stoepkrijt

Hang de aangeboden letter duidelijk zichtbaar op.

Schrijf op een deel van het plein verschillende letters. De kinderen moeten naar de overkant komen maar mogen daarbij alleen op de afgesproken letter gaan staan.


Stuiteren

Benodigdheden:

- Letterkaarten van het Kleurenmonster Download hier!

Zet de pionnen steeds drie meter uit elkaar en leg er een letterkaart naast.

Laat de kinderen in slalom stuiterend langs de pionnen lopen.

Als ze langs een kaart lopen dan roepen ze welke letter erop staat hardop.


 

Op zoek naar meer?


Kijk voor meer suggesties ook eens op mijn Pinterest

Heb je zelf ook nog leuke suggesties? Laat dan een reactie achter!



135 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page