In deze blog geef ik je suggesties voor gymlessen bij het thema de wolf en de 7 geitjes.
Loopvormen
Kruip in de rol van de wolf en de zeven geitjes
Benodigdheden:
- Geen
De kinderen zijn allemaal een geitje en mogen een plekje in de zaal uitzoeken.
Wakker worden. De geitjes rekken zich eerst goed uit en starten de dag met ochtendgymnastiek.
Lopen als een geitje zijwaarts, achteruit
Op je tenen lopen als een wolf
Sluipen als een wolf
Wegkruipen als een geitje
Springen als de wolf
Rennen en omkeren voor de wolf (wendbaar zijn)
Opgerold liggen als een geitje
Hebben de kinderen zelf nog ideeën? Voer die dan ook nog uit.
Boze wolf- Koekoek
Benodigdheden:
- Geen
Iedereen staat aan de ene kant van de zaal (of de speelplaats), op één na. Deze persoon staat aan de andere kant van de zaal, met gezicht naar de anderen gekeerd. Op een bepaald moment draait hij zich om en zegt: "Annemaria koekoek!" Tijdens deze periode mogen de anderen zich verplaatsen in zijn richting. Wanneer hij zich na het uitspreken van "koekoek" echter weer omdraait, mag hij niemand zien bewegen. Wie er nog wél beweegt, is af en moet terug naar de startlijn. Het spel gaat door tot iemand de "Annemaria koekoek"-roeper kan tikken zonder dat diegene hem heeft zien bewegen. Deze tikker krijgt in de volgende ronde de beurt om "Annemaria koekoek" te roepen.
Dit spel is heel makkelijk in een thema te gieten door Annemaria te veranderen in boze wolf.
Gevaar!
Benodigdheden:
- Een handtrom
De kinderen zijn geitjes. Ze huppen en springen in het rond. Als de leerkracht op de trommel slaat is er gevaar (de wolf klopt aan) en staan ze zo snel mogelijk stil.
Reactiespel
Benodigdheden:
- Geen
Dit is een actief spel met veel beweging en laat kinderen oefenen met goed luisteren.
Zorg voor een lang touw of een stuk tape om de gymzaal te verdelen of gebruik de middenstreep van de zaal als die er is.
Aan de ene kant van de grens is het huis van de zeven geitjes en aan de andere kant is de tuin. Als de jij 'huis' zegt moet iedereen naar de huiskant springen.
Als jij 'tuin' zegt, springen ze naar de andere kant. Wanneer jij 'wolf' zegt, moeten de kinderen zo snel mogelijk opgerold gaan liggen (zich verstoppen).
Doe maar na!
Benodigdheden:
- Een geitjes of wolvenknuffel
De knuffel doet bewegingen voor en de kinderen doen deze bewegingen na.
Tikspelen
Staartenroof
Benodigdheden:
- Linten
- Hoepels
Elk kind is een geitje en heeft een lint in zijn of haar broek; de staart van een geit.
Een wolf probeert de linten te roven.
In een aantal hoepels aan de zijkant van de zaal liggen extra linten. Die mogen de kinderen die hun lintje kwijt zijn pakken. Ben je je staart kwijt en zijn er geen extra linten meer?
Dan kom je aan de kant zitten! De staarten/linten worden na afloop steeds geteld.
Tikkertje met de wolf
Benodigdheden:
- Een mat
De tikker is de wolf, de andere kinderen zijn de geitjes.
Geef de tikker een wolvenstaart (lint), zodat hij goed opvalt.
Verander een mat (of bijv. een kast of een stoel) in een klok.
Als je daar staat, kun je niet getikt worden, maar je mag er maar wel vijf tellen op blijven staan. Hardop tellen mag!
In de klok Benodigdheden:
- Mat
Eén kind is de wolf en staat bij de leerkracht. Op een signaal schiet de wolf het huis van de zeven geitjes in. Hij probeert zoveel mogelijk geitjes te tikken. De geitjes proberen ondertussen zo snel mogelijk bij de klok (de mat) te komen. Hier zijn ze veilig.
Pak me dan, als je kan!
Benodigdheden:
- Geen
Een kind is de wolf (tikker). De andere kinderen zijn de geitjes. Zij staan achter de streep en roepen: 'Wolf, pak me dan, als je kan!'. Zij proberen naar de overkant te komen zonder getikt te worden.
Het geitje en de wolf
Benodigdheden:
- Geen
Maak een kring, staand en met de handen vast. In de kring is één opening, dit is de deur van het huisje. In de kring staat het geitje. De wolf staat buiten de kring.
Hij klopt aan en vraagt: 'mag ik komen spelen?' Het geitje zegt: 'nee!'. De wolf loopt weg en gaat buiten de kring liggen slapen. Het geitje sluipt er achteraan en maakt de wolf wakker. Nu mag de wolf het geitje proberen te tikken.
Maar... als het geitje weer in zijn huis is (de kring), is hij vrij en heeft hij gewonnen.
In de klok
Benodigdheden:
- Hoepels
De helft van de kinderen is geitje en krijgt een hoepel. Een kind is de wolf en probeert de geitjes te tikken. Deze zijn vrij als ze in hun klok (de hoepel) staan. Maar in iedere hoepel mag wel maar 1 geitje plaatsnemen. Komt er een tweede geitje bij, dan moet het eerste geitje uit de hoepel.
Moeder, moeder, hoe laat is het?
Benodigdheden:
- Een lint of ander herkenningsteken voor de tikker
Een van de kinderen speelt voor moeder en kijkt naar de muur. De andere kinderen staan op ongeveer 10 meter achter hem/haar. Ze roepen: 'Moeder, moeder, hoe laat is het?' Moeder antwoordt bijvoorbeeld met 'drie uur'; de kinderen zetten dan drie stappen vooruit, richting moeder. Bij vijf uur nemen ze vijf stappen enz. Moeder kan onverwacht ook roepen: 'Het is bedtijd', zich vervolgens omdraaien en proberen om een van haar kinderen te pakken. Wie gepakt wordt is de volgende moeder.
Variatie: Wolfje, wolfje, hoe laat is het? In plaats van 'bedtijd' roept de wolf dan 'etenstijd'.
Balvaardigheid/mikken
Mikken
Benodigdheden:
- Kleine ballen of pittenzakken
- Verander een doos in een wolf. Snijd er een gat voor de bek uit.
De kinderen proberen hier de kleine bal of een pittenzak in te mikken.
Blikgooien
Benodigdheden:
- Blikken
Pittenzakken of balletjes
Verander de blikken in geitjes. Bouw een piramide van de blikken en probeer de blikken met een bal of pittenzakken vanaf een afstand omver te gooien. Wie gooit de meeste blikken omver? Hoeveel vallen er om?
De wolf en de geitjes
Benodigdheden:
- Een bal
De geitjes staan in de kring, de wolf in het midden.
Hij probeert de bal te ontwijken, waarmee de geitjes hem proberen te raken.
Wie de wolf raakt, mag zijn plaats innemen.
Kleine materialen/hoepels
Verstoppen
Benodigdheden:
- Hoepels
Leg hoepels op de grond, dit zijn de verstopplekjes van de geitjes. Er is 1 verstopplek minder dan het aantal kinderen. Alle kinderen staan op een verstopplek, maar één kind staat in het midden. Dat kind is de wolf. Als jij 'wisselen' roept, dan moeten alle geitjes een ander verstopplekje zoeken. De wolf probeert ook een hoepel te bemachtigen.
Eén geitje blijft over en die moet nu in het midden staan.
Hoepeltikkertje
Benodigdheden:
- Hoepels
De kinderen zijn geitjes en staan in een hoepel (de klok/verstopplek), die verspreid liggen door de gymzaal (niet te dicht bij elkaar). Een kind is de wolf. Wanneer de wolf roept: "Ik kom je opeten!" moeten alle kinderen in een andere hoepel gaan staan. Terwijl ze van de ene naar de andere hoepel lopen probeert de wolf ze te vangen. Wie getikt wordt moet in een hoepel gaan zitten. Wie als laatste moet gaan zitten is de winnaar.
Stoelendans met hoepels
Benodigdheden:
- Hoepels
- Een handtrom
De hoepels zijn de verstopplaatsen van de geitjes. In elke hoepel zit een geitje.
Op een teken gaan de geitjes op pad. Ze lopen om de hoepels heen. Als de leerkracht op de trom slaat, gaan de geitjes zo snel mogelijk naar een hoepel. Zorg dat er steeds iets minder hoepels liggen dan er kinderen zijn. De geitjes die geen verstopplek hebben, zijn af.
Afsluiting
Er waren eens zeven geitjes
Benodigdheden:
- Geen
Speel dit spel op de wijs van: 'ik stond laatst voor een poppenkraam'. Verander het in: 'Er waren eens zeven geitjes, zo – zo klein. Die maakten samen een rondedans, piek – piek fijn. Zeg nummer een, kom er eens uit en toon je kunsten kleine guit. Dan doen we ‘t allemaal na, dan doen we ‘t allemaal na, dan doen we ‘t allemaal na'.
Wijs vier kabouters aan die hun kunsten om de beurt mogen voordoen.
Daar zat een klein geitje
Benodigdheden:
- Geen
Speel dit spel op de wijs van: 'daar zat een klein zigeunermeisje'. Verander het in 'Daar zat een klein geitje'.
Op zoek naar meer?
Heb je zelf ook nog leuke suggesties? Laat dan een reactie achter!
.
.
Comments