site-verification=8adc2fc3d443365f5c3bc1b5d2d80d29
top of page
Zoeken
Foto van schrijverJuf Angelique

Thema de winkel: De rekenhoek

Bijgewerkt op: 2 mei

In de kleuterklas kom je verschillende hoeken tegen.

Eén van deze hoeken is de rekenhoek. In deze hoek kunnen kinderen experimenteren met cijfers, dobbelstenen, kleuren, vormen, meten en wegen en nog veel meer.

In deze blog geef ik je suggesties voor de rekenhoek bij het thema de winkel.



Symmetrie


Spiegelen

Benodigdheden:

- Gelamineerde kaartjes met daarop halve afbeeldingen van de winkel

Laat de kinderen met een whiteboard stift de andere helft tekenen.

 

Plattegronden


Een winkel

Benodigdheden:

- Papier, een whiteboard of een schildersezel

- Schetsmaterialen

Laat de kinderen voor, tijdens of na het bouwen een bouwtekening met een vooraanzicht van hun bouwwerk maken en bespreek deze in de kring. Dit kan op papier, maar ook op een whiteboard. Of zet een schildersezel in je bouwhoek met voldoende grote tekenvellen en schetsmateriaal. Gebruik de eerste keer bij voorkeur gekleurde blokken met eenvoudige vormen. De kinderen weten dan aan de hand van de kleur en vorm waar ze zijn gebleven.

Bespreek met de kinderen eerst welke fasen er gewoonlijk aan het bouwen van een winkel voorafgaan: van idee en uitgewerkt plan tot bouwtekening en het daadwerkelijke bouwproces. Noem hierbij de functies architect, aannemer, bouwvakker en binnenhuisarchitect en bespreek wat deze mensen doen:

De architect ontwerpt de winkel

De aannemer zorgt dat de winkel er komt, hij regelt alles

De bouwvakker bouwt de winkel

De binnenhuisarchitect richt de winkel in.

Laat dan een aantal bouwtekeningen zien en bespreek ze: wat zie je allemaal?

Vervolgens maken de kinderen in groepjes, een plan en uiteindelijk een bouwtekening.

Daarbij letten ze op de volgende punten:

  • Hoeveel kamers komen er in de winkel?

  • Hoe gaat de winkel eruitzien?

  • Hoe geef je dat allemaal op de bouwtekening weer, zodat de bouwvakkers weten wat ze moeten gaan bouwen?

Bespreek de bouwtekeningen die de kinderen hebben gemaakt klassikaal en vraag de groepjes om hun bouwtekening toe te lichten. Bespreek per bouwtekening wat de goede punten zijn en welke onderdelen nog aandacht vragen. Laat de kinderen nadenken over de grootte van de winkel en de functie. De bouwtekening is gemaakt. Wat is de volgende stap? Hoe gaan we de winkel bouwen? Met welk materiaal? Hoe groot wordt de winkel? Kan wat er op de bouwtekening staat ook echt gemaakt worden of moet er iets worden aangepast?

Wie doet wat? Een winkel bouwen doe je niet alleen. De kinderen gaan in de bouwhoek of aan de bouwtafel aan de slag. Het is ook leuk én leerzaam om te werken met een roulatiesysteem met de volgende functies binnen de bouwgroepjes: architect, bouwvakker en binnenhuisarchitect. Communicatie is daarbij belangrijk. Verdeel de rollen en bespreek met de kinderen hoe ze ervoor kunnen zorgen dat ze van elkaar weten waar ze mee bezig zijn. Houd elke keer een kort werkoverleg vóór de kinderen aan de slag gaan.

In dit overleg vertelt een groepje over de vorderingen. Aan het eind van de week, vóór het wisselen van de rollen, is er een werkoverdracht.


Zoekkaarten

Benodigdheden:

- Papier en potloden

- Een gelamineerde plattegrond van de klas

- Een whiteboardstift

- Een voorwerp, thema winkel (bijv. een portemonnee met geld)

Laat een kind op de gelamineerde plattegrond met behulp van een whiteboardstift aangeven waar hij/zij een voorwerp heeft verstopt. Het andere kind gaat met de plattegrond op zoek naar het voorwerp.

Variatie: De kinderen maken zelf een plattegrond met blokjes en geven daarop met een teldopje aan waar het voorwerp is verstopt.


Topologie

Benodigdheden:

- Per kind twee blanco kaarten (3x3 of 4x4 vakken)

- Afbeeldingen in twee verschillende kleuren (lamineer ze), bijvoorbeeld van appels

Leg de kaarten op een bepaalde manier neer op de blanco kaart.

De kinderen leggen hun afbeeldingen op de andere kaart precies hetzelfde.

Waarvan zijn er het meeste gekleurd of wie heeft als eerste een rijtje vol?

 

Tellen met concrete voorwerpen


Vier op een rij

Benodigdheden:

- Een raster van 5x7 vierkante hokjes.

- Twee verschillende soorten plaatjes (print deze meerdere keren), bijvoorbeeld: gele en rode appels

Dit spel speel je met twee kinderen. Zij hebben ieder hun eigen soort afbeelding.

Het eerste kind legt zijn afbeelding op het raster. Daarna legt het andere kind zijn kaartje neer. Dit moet aan het plaatje grenzen dat er al ligt (horizontaal of verticaal) .

Ga zo door totdat een van de kinderen vier op een rij heeft.

 

Tellen met getalbeelden


Dobbelspel

Benodigdheden:

- Een dobbelsteen.

- 40 kaartjes met een afbeelding van een winkelproduct erop

- 2 manden

Leg de plaatjes op tafel. Laat de kinderen om de beurt met de dobbelsteen gooien.

Gooien ze 3, dan mogen ze 3 afbeeldingen in hun mand leggen.

Gooien ze 2, dan gebeurt er niks. Gooien ze 1, dan moeten ze een afbeelding terugleggen.

Ga door totdat alle plaatjes op zijn. Welk kind heeft de meeste?


Telspel

Benodigdheden:

- Een stopwatch

- Munten

- Een dobbelsteen

Stel een stopwatch in op bijvoorbeeld vijf minuten, dit is de speeltijd. I

n het midden van de tafel ligt een hoeveelheid munten. De kinderen gooien om de beurt met een dobbelsteen, en mogen evenveel muntens als het aantal ogen op de dobbelsteen pakken en die voor zich neerleggen. Als de munten op zijn maar de tijd nog niet, mogen ze ook bij elkaar munten wegpakken. Als de tijd om is, wordt er gekeken wie de meeste muntjes heeft en dus het spel wint.


Schatten

Benodigdheden:

- Verschillende muntstukken

Hoeveel muntstukken van iedere soort (1 euro, 2 euro etc.) kunnen de kinderen in één hand vasthouden, zonder deze te laten vallen? Laat de kinderen inschatten hoeveel spullen ze in hun hand kunnen houden. Laat ze vervolgens een handvol van dezelfde items pakken en ze tellen. Voor oudere kinderen, laat ze hun aantal opschrijven.

 

Tellen met getalbeelden en cijfers


Dobbelen:

Benodigdheden:

- Per speler 6 cirkels met de cijfers 1-6 erop of een lange strook met de getallen 1-6

- Voor iedere speler zes muntjes

- Een dobbelsteen

De kinderen gooien om de beurt met de dobbelsteen en leggen een muntje op het bijbehorende cijfer. Ligt er al een muntje, dan moeten ze een beurt overslaan. Wie heeft als eerste alles betaald?


Rol en bedek

Benodigdheden:

- Een dobbelsteen

- Een werkblad met daarop 6 afbeeldingen over de winkel en de cijfers 1-6

De kinderen dobbelen om de beurt. Ze mogen het plaatje kleuren met hetzelfde cijfer als het getalbeeld op de dobbelsteen. Wie heeft als eerste zijn hele blad vol?


Dobbelen en kleuren

Benodigdheden:

- Een spelblad met onderaan van links naar rechts de dobbelsteenstructuur of de cijfersymbolen (wel/niet door elkaar) met daarboven steeds een rij afbeeldingen, bijv. appels

- Een dobbelsteen

Elk kind krijgt een spelblad. De kinderen gooien om de beurt met een dobbelsteen en kleuren 1 plaatje boven het getal dat ze gooien.

Waarvan zijn er het meeste gekleurd of wie heeft als eerste een rijtje vol?


Dobbelspel

Benodigdheden:

- Cirkels met cijfers erop

- Twee pionnen of knuffels

- Een dobbelsteen

- Een afbeelding van een winkel

Leg de cirkels in de goede volgorde op de tafel. De kinderen zetten hun pion of knuffel bij de start. Ze gooien om de beurt met een dobbelsteen.

Gooien ze 1 dan moeten ze 1 plaats terug

Gooien ze 2 dan mogen ze 2 plekken vooruit

Gooien ze 3 dan moeten ze een beurt overslaan

Enz... Welke knuffel bereikt als eerste de winkel?


De eierdoos

Benodigdheden:

- Eierdozen voor zes eieren

- Eieren

- Een dobbelsteen

Schrijf de getallen 1 tot en met 6 op eieren. Zorg voor zes eieren voor elke doos.

Geef een aantal kinderen een lege eierdoos. Leg de zes eieren ernaast.

Om de beurt gooien de kinderen met de dobbelsteen. Ze pakken het ei met het getal gelijk aan het aantal gegooide ogen en leggen dit in hun doos.

Als ze een getal dobbelen waarvan ze het ei al hebben, gaat de beurt voorbij.

Wie heeft de doos het eerste vol?

 

Tellen met cijfers


Cijfermemory

Benodigdheden:

- Cijferkaarten van de winkel in tweevoud

Print de cijferkaarten twee keer uit. Leg ze op de kop en speel memory.

Variatie: Stop de cijferkaartjes van de getallen 1 t/m 10 onder een bekertje en stop daarnaast ook hoeveelheden kleurendopjes onder bekertjes. Zoek het getal bij de juiste hoeveelheid.


Rekenpuzzel

Benodigdheden:

- Een afbeelding (thema winkel)

- Een liniaal

- Een stift

- Gekleurd papier

- Lijm en een kwastje

Teken met de liniaal tien strepen over de afbeelding. Nummer ze van 1-10.

Knip de afbeelding in 10 stukken en plak deze op een gekleurd papier weer tot een geheel.


Cijfers leggen

Benodigdheden:

- Een heleboel muntjes

- Cijferkaarten

De kinderen leggen de cijferkaarten met muntjes na.


Vliegenmepperspel

Benodigdheden:

- Cijferkaarten van de winkel

- Vliegenmeppers

Leg de cijferkaarten (voor een kind uit groep 1 tot en met 10 en voor een kind uit groep 2 tot en met 20) op de tafel of grond . Geef twee of meer spelers een vliegenmepper.

Noem vervolgens een getal. Wie slaat het eerst op het juiste getal?


Verpakkingen

Benodigdheden:

- Allerlei verpakkingen

- Cijferkaartjes

De kinderen pakken een cijferkaartje en zoeken dezelfde cijfer op de verpakkingen.

Variatie: Geef de kinderen een vel papier met een aantal cijfers erop en laat ze in reclamefolders naar deze cijfers zoeken. Ze knippen deze uit en plakken deze op het betreffende cijfer.


Waar?

- 10 afbeeldingen van boodschappenwagens met de cijfers 1-10

- Een afbeelding, passende bij je thema, bijvoorbeeld een appel

Het ene kind verstopt de afbeelding achter een cijferkaart.

Het andere kind raadt achter welk cijfer de afbeelding ligt.

Als hij het goed raadt dan mag hij de cijferkaart hebben.

Daarna draai je de rollen om. Wie verzamelt de meeste cijferkaarten?


Een prijslijst

Benodigdheden:

- Reclamefolders

- Een schaar en lijm

- Cijferstempels

- Papier

De kinderen maken prijslijsten.

Ze knippen producten uit prijsfolders en stempelen de prijs erbij.

 

Classificeren


Het classificeerspel

Benodigdheden:

- Afbeeldingen van allerlei soorten levensmiddelen

- Twee enveloppen

- Twee bakjes

- Blokjes of fiches

Speel dit spel met twee spelers. Geef de kinderen een blad met daarop allerlei soorten levensmiddelen. Knip deze soorten uit twee andere kopieën los. Doe deze in twee afzonderlijke enveloppen. Vul de bakjes met de blokjes of fiches. Nu kan het spel beginnen.

Iedere speler kiest uit de envelop een afbeelding, zonder dat de tegenspeler deze kan zien.

Om de beurt stellen ze elkaar classificatievragen, zoals: Is het groot, klein, geel etc.

De kinderen leggen vervolgens blokjes op de afbeeldingen die het niet kunnen zijn, net zolang totdat er nog maar 1 afbeelding over is. Wat is het?


Soorten winkels

Benodigdheden:

- Sorteerkaarten van verschillende soorten winkels of afdelingen in de supermarkt

- Afbeeldingen van producten

De kinderen sorteren de afbeeldingen bij de juiste kaart.

 

Delen


Een splitsmachine

Benodigdheden:

- Een doos

- Verf

- Papier

- Munten

Verander een doos in een splitskassa. Maak onderin de kassa twee gaten.

Laat de kinderen muntjes in de kassa gooien.

Hoeveel komen er aan de ene kant terecht en hoeveel aan de andere kant?

Hoeveel zijn dat er bij elkaar?

 

Meten en seriëren



Van klein naar groot:

Benodigdheden:

- Afbeeldingen van de winkel in verschillende groottes

Laat de kinderen kleurenmonsters van verschillende groottes uitknippen en daarna op een strook van klein naar groot plakken.


Meten met duploblokken

Benodigdheden:

- Duploblokken

- Verpakkingen van levensmiddelen

De kinderen meten de levensmiddelen met duploblokken door er een toren naast te bouwen. Uit hoeveel stenen bestaat die toren? Welke is het hoogst? Welke het laagst?


Inpakken

Benodigdheden:

- Inpakpapier in verschillende grootten

- Pakjes in verschillende grootten

- Schaar, plakband

De kinderen pakken de producten uit de winkel in. Door verschillende maten doosjes en papier neer te leggen, laat je de kinderen experimenteren met meten en verhoudingen.

 

Wegen


Een weeghoek

Benodigdheden:

- Een weegschaal

- Levensmiddelen

Introduceer een weeghoek, waarin de kinderen allerlei levensmiddelen mogen wegen.


Zelf een weegschaal maken

Benodigdheden:

- Een kledinghanger

- Touw

- Plastic flessen of plastic of kartonnen bekers

De kinderen maken zelf een weegschaal met behulp van een kledinghanger.

Ze hangen aan beide kanten een bodem van een plastic fles of een plastic/kartonnen beker aan een touw. Laat ze allerlei dingen wegen met hun zelfgemaakte weegschaal.

 

Geld


Een winkel

Benodigdheden:

- Winkelspullen. Zie hiervoor mijn blog: Themahoek/de winkel

Tover je rekenhoek om in een winkel en laat de kinderen er

  • Een bon schrijven

  • een boodschappenlijst maken

  • Een plattegrond van de winkel

  • Een bord met de openingstijden maken

  • Een klok maken

  • Prijskaartjes/een prijslijst maken

  • Een stappenplan

  • Experimenteren met geld

  • Op een rekenmachine werken

  • Wegen

  • Sorteren

  • Inpakken


Wat koop je voor een euro?

Benodigdheden:

- Reclamefolders

- Een schaar

- Een vel papier

- Lijm en een kwastje

Geef de kinderen reclamefolders en bespreek het begrip euro en hoe je deze noteert (voor de komma). Laat ze op zoek gaan naar dingen die ze voor 1 euro kunnen kopen.

Doe het daarna nog een keer, maar verhoog de waarde dan bijvoorbeeld naar 10 euro.

Hoe komt het dat je voor alles een andere prijs moet betalen?


Je eigen geld ontwerpen

Benodigdheden:

- Papier

- Tekenmaterialen

- Eventueel cijferstempels

De kinderen ontwerpen hun eigen geldbiljetten.


Munten sorteren

Benodigdheden:

- Verschillende munten

- Sorteerkaarten (bijv. kaarten met afbeeldingen van de munten of een spaarvarken met daarin verschillende afbeeldingen van munten ).

Het kunnen identificeren van munten op naam en waarde is natuurlijk een belangrijke vaardigheid om te hebben. Een eenvoudige manier om het leren identificeren van munten te versterken is door de kinderen de munten goed te laten bekijken en te laten sorteren deze op soort munt. Zodra kinderen munten kunnen identificeren en hun waarde kennen, kunnen ze met geld gaan rekenen.

Tip: Gebruik de bakjes van een muffin bakvorm om de munten in te sorteren.


Spaarvarkens

Benodigdheden:

- Afbeeldingen van spaarvarkens met een bedrag erin

- Een aantal echte munten of van papier.

Lamineer de spaarvarkens.

De kinderen kijken goed hoeveel geld er in ieder spaarvarken moet.


Wisselen

Benodigdheden:

- Muntstukken van 1 cent en van 5 Eurocent.

- Een dobbelsteen

Maak een "bank" met de munten. De kinderen rollen de dobbelsteen en pakken evenveel Eurocenten. Zodra ze vijf Eurocenten hebben, zetten ze die op de bank en ruilen ze deze voor 5 Eurocent. Als je met meer munten speelt, kunnen ze ook munten inwisselen voor dubbeltjes en kwartjes. Blijf spelen totdat één kind 1 Euro bereikt.


Een zak met geld

Benodigdheden:

- Een zakje

- Muntjes

Doe muntjes in een klein zakje. Speler 1 pakt vijf munten. Dan pakt speler 2 vijf munten. Beide spelers tellen vervolgens hun munten. De speler met de grootste waarde wint deze ronde. In de volgende ronde pakt speler 2 als eerste munten. Enzovoort.


De rijkste

Benodigdheden:

- Een heleboel kaartjes met verschillende hoeveelheden munten

Coin War wordt gespeeld als het traditionele kaartspel War. Elke speler draait een kaart om en telt de getoonde munten. De speler met de grootste waarde wint beide kaarten. Bij een gelijkspel (een oorlog) draaien studenten een nieuwe kaart in en neemt de winnaar alle kaarten uit die ronde.


Meer en minder

Benodigdheden:

- Een < en een > teken

- Munten

De kinderen maken twee groepjes munten, vergelijken deze en leggen de < (minder dan) of de > (meer dan) er tussen. Zie ook akteacherlife.com


Failliet

Benodigdheden:

- Muntjes

- Kaartjes met bedragen (rood en groen)

De spelers beginnen allemaal met 5 Eurocent op hun 'bankrekening'. Ze trekken omdebeurt een kaart en moeten het bedrag daarop optellen of wegnemen. Nadat ze alle kaarten hebben doorgenomen, wint de speler met het hoogste bedrag.


Trek en bedek

Benodigdheden:

- Een vel papier met daarop de afbeeldingen van verschillende munten (bijv. op cirkels in een spaarvarken)

- Kaartjes met daarop verschillende totaalbedragen

De kinderen trekken om de beurt een kaartje en kleuren de bijbehorende hoeveelheid.

Wie heeft als eerste zijn kaart vol?

Variatie 1: Maak er een bingospel van.

Variatie 2: Draai het om: schrijf de totaalbedragen op het papier en maak kaartjes met muntjes in verschillende totalen.


Spin/rol en bedek

Benodigdheden:

- Een rad met daarop verschillende totaalbedragen of een dobbelsteen

- Een potlood en een paperclip

- Een vel papier met daarop de afbeeldingen van verschillende munten (bijv. op cirkels in een spaarvarken)

- Kleine voorwerpen (bijv. blokjes) om te bedekken

De kinderen draaien aan het rad of draaien een paperclip om een potlood heen en bedekken de munt met dezelfde waarde, die de pijl of paperclip aanwijst.

In plaats daarvan kunnen ze ook met een dobbelsteen rollen en de munten bedekken (of kleuren) met dezelfde totaalwaarde.

Variatie 1: Maak het makkelijker door op het rad ook de afbeelding van de munten weer te geven. De kinderen oefenen in dat geval de muntherkenning.

Variatie 2: Maak het moeilijker door grotere bedragen op te schrijven, die de kinderen met meerdere munten moeten "betalen".


Spaarpot

Benodigdheden:

- Een afbeelding van een spaarpot voor iedere speler

- Muntstukken van 1 Euro

Twee spelers rollen om de beurt een dobbelsteen. Leg muntstukken met dezelfde waarde op de spaarpot. Als je een 3 rolt, moet je het spaarvarken leegmaken en opnieuw beginnen.


Muntrupsen

Benodigdheden:

- Munten

- Een potlood en papier

Maak een muntrups door munten op een rij te zetten en ze daarna op papier te tekenen. Laat de kinderen de munten tellen en de totale waarde van hun rups erbij noteren.


Geld dobbelen

Benodigdheden:

- Munten of afbeeldingen ervan

- Een dobbelsteen

Leg de munten in een bakje in het midden.

De kinderen gooien om de beurt met een dobbelsteen.

Ze mogen dezelfde waarde pakken.

Degene die als eerste 10 of 20 Euro heeft, heeft gewonnen.

 

Inhoud


Een omtrek vullen

Benodigdheden:

- Een omtrek van een winkelmand (Voor de stevigheid kun je deze lamineren).

- Kleine voorwerpen

De kinderen mogen uitzoeken hoeveel kleine voorwerpen er nodig zijn om de hele vorm te bedekken. Als twee kinderen tegelijkertijd dezelfde vorm vullen, kan het zijn dat ze op een ander aantal kleine voorwerpen uitkomen. Dat levert mooie gespreksstof op: hoe kan dat?


Vullen

Benodigdheden:

- Schepjes

- Voedingswaren, zoals rijst of macaroni

- Voorraadpotten

De kinderen vullen met de voorraadpotten, van leeg naar vol.

 

Grafieken


Geldgrafiek

Benodigdheden:

- Eventueel een sorteervel met daarop de verschillende munteenheden

- Een heleboel munten

Geef de kinderen een handvol munten en laat ze de munten in een rij boven de betreffende munteenheid zetten. Stel daarna vragen, zoals:

a) Van welke munt heb je het meeste? b) Van welke munt heb je het minst? c) Hoeveel munten van een Euro heb je? d) Hoeveel dubbeltjes meer dan centen heb je? e) Hoeveel stuivers en dubbeltjes heb je in totaal?


Kop of munt

Benodigdheden:

- Verschillende munten

- Een grafiek met twee kolommen; die van de kop en de munt

Laat de kinderen een munt ronddraaien (heel goed voor de motoriek ook).

Maak een muntworpgrafiek door te noteren hoeveel koppen en munten voorkomen in een bepaald aantal worpen. Gebruik verschillende munten! Deze activiteit kan de kinderen tevens vertrouwd maken met de specifieke afbeeldingen op de munten.


Sorteren, tellen en verwerken in een staafdiagram

Benodigdheden:

- Voorwerpen, passende bij het thema de winkel (bijv. allerlei soorten munten)

- Blokjes

De kinderen sorteren de voorwerpen en verwerken de aantallen in een staafdiagram van blokjes. Voor ieder voorwerp leggen ze een blokje neer.


 

Vakoverstijgend


Leg ook eens een tablet in je rekenhoek.

Suggesties voor activiteiten vind je in mijn blog 'Gecijferdheid en digitale geletterdheid '

 

Op zoek naar meer?


Kijk voor meer suggesties ook eens op mijn Pinterest

Heb je zelf ook nog leuke suggesties? Laat dan een reactie achter!


..

.

.



202 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page