site-verification=8adc2fc3d443365f5c3bc1b5d2d80d29
top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverJuf Angelique

Loopvormen ****

Bijgewerkt op: 22 jun.

Loopvormen zijn verschillende manieren van voortbewegen op de vloer. Ze zijn erop gericht dat de kleuter bewust wordt van wat het met zijn/haar lijf kan doen. In deze blog geef ik je tips voor activiteiten, waarbij je de loopvormen met kleuters kunt oefenen.



Loopvormen


Kleuters hebben een grote bewegingsdrang. Rennen, rollen, klauteren, springen, kleuters doen niets liever.


Loopvormen zijn verschillende manieren van voortbewegen op de vloer, denk hierbij aan:

  • Strak (als een standbeeld) staan

  • Slap staan

  • Je lichaamsdelen afzonderlijk van elkaar bewegen

  • Lopen als..., zijwaarts, achteruit

  • Lopen met een ballon of ander voorwerp tussen je benen

  • Lopen met je voet vastgebonden aan de voet van een ander kind

  • Lopen en stilstaan (op 1 voet, op handen voeten, op 2 handen en 1 voet enz...)

  • Lopen en stilzitten

  • Lopen en stil liggen (op je buik of rug)

  • Op je tenen staan (en daarna lopen of rennen)

  • Op je tenen lopen (en daarna lopen of rennen)

  • Sluipen

  • Op 1 been staan

  • Huppelen

  • Hinkelen

  • Kruipen

  • Kruipen met een kind op je rug

  • Kruiwagen lopen in tweetallen

  • Springen op twee voeten

  • Springen met een elastoband om je voeten

  • Springen in een jute zak (alleen of met z'n tweeen met elk een been in de zak

  • Rollen, liggend op de grond (alleen of samen

  • Rennen en omkeren (wendbaar zijn)

  • Je lichaamsdelen afzonderlijk van elkaar bewegen

  • Beurtelings je knieën of voeten aantikken

Deze loopvormen worden in alle richtingen gedaan zodat de kinderen ook leren wat vooruit, achteruit, zijwaarts, links en rechts is.

Varieer het ritme, aangepast aan de beweging die je van de kinderen vraagt.

 

De ontwikkeling van loopvormen


Loopvormen zijn er heel erg op gericht dat de kleuter bewust wordt van wat het met zijn/haar lijf kan doen. Ze stimuleren de ontwikkeling van de grove motoriek.

Het beheersen van de ene grondvorm, helpt vaak bij het aanleren van de andere.

Zo leren kinderen het huppelen eerst in een galoppas, ook wel aansluitpas genoemd.

Dit is een pas waarbij de voeten in de lucht aansluiten en voor de landing weer loskomen, eigenlijk een halve, niet afgemaakte huppel dus en een aanloopje naar het huppelen dus.


Bij een jongste kleuter zie je aanvankelijk nog veel bij bewegingen en verlopen de bewegingen nog wat minder soepel en gecoördineerd.

Naarmate een kleuter ouder wordt zie je deze bij bewegingen steeds minder en gaat een kind steeds soepeler en gecoördineerder bewegen.

Meer daarover lees je in mijn blog De ontwikkeling van de grote motoriek (groep1-2.com)


 

Activiteiten


Loopvormen kun je op veel (speelse) manieren aanbieden.

Laat één loopvorm niet te lang duren, het is best intensief. Wissel ze af.


Kruip in de rol van een...

Benodigdheden:

- Geen

De kinderen zijn allemaal een personage en mogen een plekje in de zaal uitzoeken.

Sluit bijvoorbeeld aan op je thema. Heb je het over dino's dan zijn de kinderen bijvoorbeeld ook dino's. Kruip vervolgens met allerlei beweegopdrachten in de rol van...

  • Wakker worden. Ze rekken zich eerst goed uit en starten de dag met ochtendgymnastiek.

  • Lopen als..., zijwaarts, achteruit

  • Op tenen lopen

  • Sluipen

  • Op 1 been staan

  • Huppelen

  • Hinkelen

  • Knielen

  • In slow motion

  • Kruipen

  • Springen

  • Rollen

  • Rennen en omkeren (wendbaar zijn)

  • Je lichaamsdelen afzonderlijk van elkaar bewegen

  • Beurtelings je knieën of voeten aantikken

  • Slapen


Parels pakken

Benodigdheden:

- Een bal

- Een mat

Een kind ligt op de mat en klemt een mat onder zich vast. Als het "ja"roept mag een ander kind proberen de bal af te pakken. Het kind op de mat mag niets anders doen dan de bal stevig vastklemmen. Is dit gelukt dan gaat het andere kind met de bal op de mat liggen en begint het spel opnieuw.


Gevaar!

Benodigdheden:

- Een handtrom

De kinderen zijn konijnen. Ze huppen en springen met hun handen als oren in het rond.

Als de leerkracht op de trommel slaat is er gevaar en staan ze zo snel mogelijk stil.


In het ei

Benodigdheden:

- Hoepels

- Een handtrom

De kinderen zijn kuikens en liggen opgerold in hun hoepel; hun ei.

Ze willen eruit en beginnen te duwen en te spartelen, totdat het ei breekt.

De kuikens kijken verbaasd rond, knipperen met hun ogen en schrikken van alles wat ze zien. Ze willen recht staan, maar vallen steeds op hun billen. Ze gaan op onderzoek uit, maar als er gevaar dreigt (handtrom) lopen ze terug naar moeder kip.


Reactiespel

Benodigdheden:

- Geen

Dit is een actief spel met veel beweging en laat kinderen oefenen met goed luisteren.

Zorg voor een lang touw of een stuk tape om de gymzaal te verdelen of gebruik de middenstreep van de zaal als die er is.

Jij bent het baasje en de kinderen zijn de katten.

Aan de ene kant van de grens is de mand en aan de andere kant is de kamer.

Als de jij 'mand' zegt moet iedereen naar de mandkant springen.

Als jij 'kamer' zegt, springen ze naar de andere kant. Wanneer jij 'kat' zegt, moeten de kinderen zo snel mogelijk als een kat op vier poten gaan staan.

Variatie: Vervang de vakken, katten en de bijbehorende bewegingsvorm door iets anders


Nootjes

Benodigdheden:

- Een trom

- Nootjes

De kinderen zijn eekhoorns en hebben een nootje in hun pootje.

Ze lopen op het ritme van de trom door de gymzaal.

Als de trom stopt voeren zij een opdracht uit:

  • Leg het nootje op de grond

  • Ruil je nootje met een andere eekhoorn

  • Ga liggen en leg het nootje op je buik

Enz...

Variatie: De eekhoorns kunnen andere personages worden en het nootje kan vervangen worden door een ander klein voorwerp.


Kriebelkruip

Benodigdheden:

- Geen

De kinderen kruipen achter elkaar een route door de gymzaal.

Ze houden elkaar daarbij aan de onderbenen vast.

Maak het parcours spannender door onder tafels en stoelen door te gaan.


De achtervolging

Benodigdheden:

- Geen

De kinderen gaan in tweetallen staan. Het ene kind achtervolgt het andere kind.

Gaat dit kind sneller of langzamer, dan gaat de achtervolger ook sneller of langzamer.

Stopt het voorste kind, dan stopt het achterste kind ook.

Variatie: Voeg twee groepjes samen, wijs de voorste aan en laat ze met z'n vieren een achtervolging lopen.


Doe maar na!

Benodigdheden:

- Een knuffel, bijvoorbeeld de klassenpop

De knuffel doet bewegingen voor en de kinderen doen deze bewegingen na.


Zitten of staan

Benodigdheden:

- Geen

De kinderen staan in het speellokaal. De leerkracht noemt allemaal etenswaren.

Als de kinderen het lekker vinden, gaan ze staan, als ze het niet lekker vinden, gaan ze zitten.

Variatie: Pas het onderwerp aan je thema aan. De etenswaren kunnen bijvoorbeeld ook vervangen worden door andere niet favoriete en favoriete dingen.


Niet botsen

Benodigdheden:

- Geen

De kinderen zijn bijvoorbeeld paarden (of iets anders) en proberen zonder te botsen rond te lopen/rennen/springen in de wei etc.


Ochtendgymnastiek

Benodigdheden:

- Geen

Doe wat rek- en strekoefeningen met de kinderen.


Bevriezen en smelten

Benodigdheden:

- Geen

Laat de kinderen vrij bewegen door de ruimte. Als de leerkracht "bevries" zegt, dan stoppen de kinderen en blijven ze stil staan, hurken, liggen of zitten. Als de leerkracht zegt "smelt"mogen de kinderen ontspannen en weer in beweging komen.


Annemaria Koekoek

Benodigdheden:

- Geen

Iedereen staat aan de ene kant van de zaal (of de speelplaats), op één na. Deze persoon staat aan de andere kant van de zaal, met gezicht naar de anderen gekeerd. Op een bepaald moment draait hij zich om en zegt: "Annemaria koekoek!" Tijdens deze periode mogen de anderen zich verplaatsen in zijn richting. Wanneer hij zich na het uitspreken van "koekoek" echter weer omdraait, mag hij niemand zien bewegen. Wie er nog wél beweegt, is af en moet terug naar de startlijn. Het spel gaat door tot iemand de "Annemaria koekoek"-roeper kan tikken zonder dat diegene hem heeft zien bewegen. Deze tikker krijgt in de volgende ronde de beurt om "Annemaria koekoek" te roepen.

Variatie: Dit spel is heel makkelijk in een thema te gieten. Bijvoorbeeld Dr.No-koekoek (James Bond), Meneer-Aart-koekoek (Sesamstraat), Indiana-Jones-koekoek (Cowboys & Indianen), Bassie&Adriaan-koekoek (Circus), enzovoort.


Botsauto's

Benodigdheden:

- Geen

De kinderen zitten op handen en knieen op de mat. Op een teken van de leerkracht proberen ze elkaar er vanaf te duwen. Als een kind van de mat af wordt geduwd, gaat hij aan de kant zitten. Wie niet op handen en voeten blijft zitten is ook af.

Het spel stopt als er 1 kind over is.

 

Op zoek naar meer?


Kijk voor meer suggesties ook eens op mijn Pinterest

Heb je zelf ook nog leuke suggesties? Laat dan een reactie achter!


.

.

329 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page