site-verification=8adc2fc3d443365f5c3bc1b5d2d80d29
top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverJuf Angelique

Thema het Kleurenmonster: De rekenhoek

Bijgewerkt op: 2 mei

In deze blog geef ik je suggesties voor de rekenhoek bij het thema Het Kleurenmonster.



Symmetrie


Spiegelen

Benodigdheden:

- Een gelamineerde kaart met daarop een half Kleurenmonster.

Laat de kinderen met een whiteboard stift de andere helft tekenen.

 

Plattegronden


Zoekkaarten

Benodigdheden:

- Papier en potloden

- Een gelamineerde plattegrond van de klas

- Een whiteboardstift

- Het zwarte Kleurenmonster (afbeelding of knuffel)

Het Kleurenmonster is bang en heeft zich verstopt. Laat een kind op de gelamineerde plattegrond met behulp van een whiteboardstift aangeven waar hij/zij het Kleurenmonster heeft verstopt. Het andere kind gaat met de plattegrond op zoek naar het Kleurenmonster.

Variatie: De kinderen maken zelf een plattegrond met blokjes en geven daarop met een teldopje aan waar het voorwerp is verstopt.


Een huis voor het Kleurenmonster

Benodigdheden:

- Papier, een whiteboard of een schildersezel

- Schetsmaterialen

Laat de kinderen voor, tijdens of na het bouwen een bouwtekening met een vooraanzicht van hun bouwwerk maken en bespreek deze in de kring. Dit kan op papier, maar ook op een whiteboard. Of zet een schildersezel in je bouwhoek met voldoende grote tekenvellen en schetsmateriaal. Gebruik de eerste keer bij voorkeur gekleurde blokken met eenvoudige vormen. De kinderen weten dan aan de hand van de kleur en vorm waar ze zijn gebleven.

Bespreek met de kinderen eerst welke fasen er gewoonlijk aan het bouwen van een huis voorafgaan: van idee en uitgewerkt plan tot bouwtekening en het daadwerkelijke bouwproces. Noem hierbij de functies architect, aannemer, bouwvakker en binnenhuisarchitect en bespreek wat deze mensen doen:

De architect ontwerpt het huis

De aannemer zorgt dat het huis er komt, hij regelt alles

De bouwvakker bouwt het huis

De binnenhuisarchitect richt het huis in.

Laat dan een aantal bouwtekeningen zien en bespreek ze: wat zie je allemaal?

Vervolgens maken de kinderen in groepjes, een plan en uiteindelijk een bouwtekening.

Daarbij letten ze op de volgende punten:

  • Hoeveel Kleurenmonsters gaan er in het huis wonen?

  • Hoeveel kamers komen er in het huis?

  • Welke kamers?

  • Hoe gaat het huis eruitzien?

  • Hoe geef je dat allemaal op de bouwtekening weer, zodat de bouwvakkers weten wat ze moeten gaan bouwen?

Bespreek de bouwtekeningen die de kinderen hebben gemaakt klassikaal en vraag de groepjes om hun bouwtekening toe te lichten. Bespreek per bouwtekening wat de goede punten zijn en welke onderdelen nog aandacht vragen. Laat de kinderen nadenken over de grootte van het huis en de functies van de kamers. Een huis met vijf woonkamers en geen badkamer is natuurlijk niet ideaal. Het moet een functioneel huis zijn waar de mensen of dieren ‘echt’ kunnen wonen. De bouwtekening is gemaakt. Wat is de volgende stap?

Hoe gaan we het huis bouwen? Met welk materiaal? Hoe groot zijn de kamers? Kan wat er op de bouwtekening staat ook echt gemaakt worden of moet er iets worden aangepast? Wie doet wat? Een huis bouwen doe je niet alleen… De kinderen gaan in de bouwhoek of aan de bouwtafel aan de slag. Het is ook leuk én leerzaam om te werken met een roulatiesysteem met de volgende functies binnen de bouwgroepjes: architect, bouwvakker en binnenhuisarchitect. Communicatie is daarbij belangrijk.

Verdeel de rollen en bespreek met de kinderen hoe ze ervoor kunnen zorgen dat ze van elkaar weten waar ze mee bezig zijn. Houd elke keer een kort werkoverleg vóór de kinderen aan de slag gaan. In dit overleg vertelt een groepje over de vorderingen.

Aan het eind van de week, vóór het wisselen van de rollen, is er een werkoverdracht.


Doppen

Benodigdheden:

- Doppen of fiches.

- Een camera

- Papier en potloden

Beperk het aantal, zodat het namaken van een bovenaanzicht makkelijker wordt.

Laat de kinderen met doppen of fiches een Kleurenmonster neerleggen.

Hoe voelt hun Kleurenmonster zich vandaag?

Geef ze papier en een potlood en laat ze een bovenaanzicht van hun Kleurenmonster tekenen of laat ze een foto maken. Vervolgens verdwijnen de gezichten. Daarna krijgen de kinderen een bovenaanzicht van een ander kind en probeert deze na te maken.


Kleurenmonster topologie

Benodigdheden:

- Per kind twee blanco kaarten (3x3 of 4x4 vakken)

- Gelamineerde kaartjes met gekleurde Kleurenmonster Download hier!

Leg de kaarten op een bepaalde manier neer op de blanco kaart.

De kinderen leggen hun kleurenmonsters op de andere kaart precies hetzelfde na.


 

Tellen met concrete voorwerpen


Verstopspel

Benodigdheden:

- 5 of tien bekers

- Teldopjes of een geplastificeerde afbeelding van een Kleurenmonster Download hier!

Speel dit spel in tweetallen. Zet de bekers op z'n kop neer en verstop onder een van de bekers een dopje of een Kleurenmonster.

Kunnen de kinderen het dopje of het monster vinden?

Ze mogen steeds het bijbehorende rangtelwoord zeggen en kijken.


Schatten

Benodigdheden:

- Teldopjes (de emoties)

Hoeveel teldopjeskunnen de kinderen in één hand vasthouden, zonder deze te laten vallen? Laat de kinderen inschatten hoeveel spullen ze in hun hand kunnen houden.

Laat ze vervolgens een handvol van dezelfde items pakken en ze tellen.

Voor oudere kinderen, laat ze hun aantal opschrijven.


Tellen in sprongen van 2

Benodigdheden:

- Een eierdoos

- Gekleurde teldopjes

Om het tellen in sprongen van 2 te oefenen, knip je de deksels van twee dozen voor tien eieren af. Het kind mag de dozen voor zich op tafel zetten, met de korte kant naar zich toe. Het kind pakt steeds met elke hand één dopje (de emoties) en doet deze in de bovenste twee vakjes. Daarbij zegt het ‘twee’. Nu zijn de volgende twee vakjes aan de beurt, hierin komen ook twee voorwerpen. Het kind zegt ‘vier’. Zo werkt het kind verder, tot het bij 20 is. Het werken met twee handen tegelijk is ook nog eens een goede motorische oefening!


Drie op een rij (of drie op een rij) Download hier!

Benodigdheden:

- Een raster van 3x3 vierkante hokjes.

- Kleurendopjes, voor ieder kind in een andere kleur of afbeeldingen nemen van het Kleurenmonster

Dit spel speel je met twee kinderen. Zij hebben kleurendopjes. Iedere speler heeft dan zijn eigen kleur Kleurenmonster (kind 1 bijv. rode dopjes en kind 2 bijv. gele).

Het eerste kind legt zijn dopje op het raster. Daarna legt het andere kind zijn dopje neer.

Dit moet aan het dopje grenzen dat er al ligt (horizontaal of verticaal) .

Ga zo door totdat een van de kinderen drie op een rij heeft.


Een rekenmachine

Benodigdheden:

- Kleurenmonsters, gemaakt van wc rollen

- Een bakje

- Pompons, Playmais teldopjes of andere kleine voorwerpen

Hang de Kleurenmonsters boven het bakje.

Laat de kinderen optelsommen maken door het aantal pompons door de Kleurenmonsters te laten vallen. (Idee afkomstig van happyassmat.wordpress.com)


Sorteerspel

Benodigdheden:

- Cijferkaarten van het Kleurenmonster Download hier!

- Bakjes, potjes of wc rollen

- Pompons, teldopjes of andere kleine voorwerpen

Bevestig de cijferkaarten op de bakjes, potjes of wc rollen en laat de kinderen er evenveel pompons (of andere kleine gekleurde voorwerpen bij sorteren.

 

Tellen met getalbeelden


Dobbelspel Download hier!

Benodigdheden:

- Een spelblad met onderaan van links naar rechts de dobbelsteenstructuur of de cijfersymbolen (wel/niet door elkaar) met daarboven steeds een rij afbeeldingen (bijv. Kleurenmonsters of cirkels).

- Een Kleurenmonsterdobbelsteen.

Elk kind krijgt een spelblad. De kinderen gooien om de beurt met een dobbelsteen en kleuren 1 plaatje boven het getal dat ze gooien. Waarvan zijn er het meeste gekleurd of wie heeft als eerste een rijtje vol?


Telspel

Benodigdheden:

- Een stopwatch

- Gekleurde teldopjes

- Een Kleurenmonsterdobbelsteen Download hier!

Stel een stopwatch in op bijvoorbeeld vijf minuten, dit is de speeltijd. In het midden van de tafel ligt een hoeveelheid teldopjes (de emoties van Het Kleurenmonster). De kinderen gooien om de beurt met een dobbelsteen, en mogen evenveel dopjes als het aantal ogen op de dobbelsteen pakken en die voor zich neerleggen. Als de dopjes op zijn maar de tijd nog niet, mogen ze ook bij elkaar dopjes wegpakken. Als de tijd om is, wordt er gekeken wie de meeste dopjes heeft en dus het spel wint.


Het Kleurenmonster voeren

Benodigdheden:

- Kleurenmonsters, waarbij de bek is uitgeknipt Download hier!

- Een doos

- Woordkaarten van het Kleurenmonster Download hier!

- Een dobbelsteen

De kinderen gooien om de beurt met de dobbelsteen. Wie het hoogst gooit mag een woordkaart van zijn stapel pakken, deze benoemen en voeren aan het Kleurenmonster.

Wie het eerst alle kaarten kwijt is wint.

 

Tellen met getalbeelden en cijfers


Dobbel en kleur Download hier!

Benodigdheden:

- Een Kleurenmonster met daarop cirkels, waar de getallen 1 t/m 6 of 1 t/m 12 in staan

- Een dobbelsteen of twee dobbelstenen.

- Kleurpotloden of teldopjes

Gooi de dobbelsteen of de dobbelstenen

Kleur het cijfer bij het juiste aantal ogen of leg er een teldopje op. Wie heeft als eerste zijn werkblad vol? Nog moeilijker: één meer of minder dan het gegooide aantal.

Je kan de kinderen ook een Kleurenmonsterwerkblad geven met lege cirkels.

Ze kunnen dan evenveel cirkels kleuren als dat ze hebben gegooid.


Rol en bedek

Benodigdheden:

- Een dobbelsteen

- Een werkblad met daarop 6 afbeeldingen van Kleurenmonsters en de cijfers 1-6

De kinderen dobbelen om de beurt. Ze mogen het plaatje kleuren met hetzelfde cijfer als het getalbeeld op de dobbelsteen. Wie heeft als eerste zijn hele blad vol?


Dobbelen:

Benodigdheden:

- Per speler 6 cirkels met de cijfers 1-6 erop of een lange strook met de getallen 1-6

- Voor iedere speler 6 gekleurde doppen

- Een dobbelsteen

De kinderen gooien om de beurt met de dobbelsteen en leggen een dop op het bijbehorende cijfer. Ligt er al iets, dan moeten ze een beurt overslaan.

Wie heeft als eerste alle 6 zijn emotiepotjes vol?


De eierdoos

Benodigdheden:

- Eierdozen voor zes eieren

- Gekleurde doppen

- Een Kleurenmonsterdobbelsteen Download hier!

Om zijn emoties netjes te sorteren, stopt Het Kleurenmonster ze in eierdozen.

Schrijf de getallen 1 tot en met 6 op gekleurde doppen. Zorg voor zes doppen voor elke doos. Geef een aantal kinderen een lege eierdoos. Leg de zes doppen ernaast.

Om de beurt gooien de kinderen met de dobbelsteen. Ze pakken de dop met het getal gelijk aan het aantal gegooide ogen en leggen dit in hun doos.

Als ze een getal dobbelen waarvan ze al een dop hebben liggen, gaat hun beurt voorbij.

Wie heeft de eierdoos het eerste vol?


Monster-erger-je-niet

Benodigdheden:

- Een Kleurenmonsterspel. Download hier!

Dit spel speel je zoals mens-erger-je-niet.

Variatie: Leg cirkels met de cijfers op tafel en laat de kinderen ze in de goede volgorde leggen. Maak pionnen van afbeeldingen op wc rolletjes. De kinderen hebben ieder hun eigen kleur Kleurenmonster en mogen evenveel plekjes vooruit als ze hebben gegooid. Welk Kleurenmonster is als eerste op school. Leg een afbeelding van de school uit het boek "Het Kleurenmonster gaat naar school" aan het einde neer of plak deze tegen een doosje, zodat deze rechtop kan staan.


Het Kleurenmonster gaat naar school

Benodigdheden:

- Een spelbord van cirkels.

- Een afbeelding van een school (bijv. tegen een doos)

- Pionnen (maak deze bv. van wc rollen)

- Een Kleurenmonsterdobbelsteen Download hier!

De kinderen gooien om de beurt met de dobbelsteen en mogen steeds evenveel stapjes vooruit. Welk Kleurenmonster bereikt als eerste de school?

Variatie:

Leg in een potje gekleurde cirkels neer; de emoties.

Laat de kinderen om de beurt met de dobbelsteen gooien.

Gooien ze 3, dan mogen ze 3 cirkels in hun potje leggen.

Gooien ze 2, dan gebeurt er niks. Gooien ze 1, dan moeten ze een cirkel terugleggen.

Ga door totdat alle plaatjes op zijn. Welk kind heeft de meeste emoties in zijn potje?

Of schrijf op bepaalde cirkels +1, -1, +2, -2 en 'STOP!'

Wie heeft bij de finish de meeste emoties verzameld?

 

Tellen met cijfers


Het vliegenmepperspel

Benodigdheden:

- Kleurenmonsters met cijfers erop Download hier!

- Vliegenmeppers.

Leg de Kleurenmonsters met getallen (voor een kind uit groep 1 tot en met 10 en voor een kind uit groep 2 tot en met 20) op de tafel of grond . Geef twee of meer spelers een vliegenmepper. Noem vervolgens een getal. Wie slaat het eerst op het juiste getal?


Rekenpuzzel

Benodigdheden:

- Een afbeelding (thema het Kleurenmonster)

- Een liniaal

- Een stift

- Gekleurd papier

- Lijm en een kwastje

Teken met de liniaal tien strepen over de afbeelding. Nummer ze van 1-10.

Knip de afbeelding in 10 stukken en plak deze op een gekleurd papier weer tot een geheel.


Hoeveel stekels?

Benodigdheden:

- Kleurenmonsters van karton of als je die niet hebt: een gelamineerde afbeelding van een Kleurenmonster Download hier!

- Wasknijpers

- Cijferkaartjes van het Kleurenmonster Download hier!

De cijferkaartjes zijn de opdrachtenkaartjes.

De kinderen geven hun Kleurenmonster evenveel stekels van wasknijpers.


Cijfers leggen

Benodigdheden:

- Teldopjes

- Cijferkaarten

De kinderen leggen de cijferkaarten met teldopjes na.


Cijfermemory

Benodigdheden:

- Cijferkaarten van het Kleurenmonster in tweevoud Download hier!

Leg ze op de kop en speel memory.

Variatie: Stop de cijferkaartjes van de getallen 1 t/m 10 onder een bekertje en stop daarnaast ook hoeveelheden kleurendopjes onder bekertjes. Zoek het getal bij de juiste hoeveelheid.


Verzamelen in potjes

Benodigdheden:

- Potjes of flessen of als je die niet hebt: afbeeldingen ervan Download hier!

- Cijferkaartjes

- Teldopjes of papieren bolletjes

Laat de kinderen er evenveel teldopjes of gekleurde bolletjes (zoals ze in het boek van het Kleurenmonster staan) erin doen.

Variatie 1: Label met het aantal ogen van een dobbelsteen en voeg ook een dobbelsteen aan het spel toe. De kinderen krijgen allemaal een mandje met hetzelfde aantalteldopjes.

Ze rollen dan eerst met de dobbelsteen en doen vervolgens in de bijbehorende potje evenveel teldopjes. Wie eerst zijn mandje leeg heeft is gewonnen.

Variatie 2: Maak in plaats van de bekers een Kleurenmonster van een kartonnen doos en knip een gat voor zijn bek eruit.


Waar?

- Cijferkaarten 1-10 Download hier!

- Een afbeelding van een Kleurenmonster Download hier!

Het ene kind verstoptde afbeelding achter een cijferkaart.

Het andere kind raadt achter welk cijfer de afbeelding ligt.

Als hij het goed raadt dan mag hij de cijferkaart hebben.

Daarna draai je de rollen om. Wie verzamelt de meeste cijferkaarten?


Pico Piccolo

Benodigdheden:

- Een Pico Piccolo spel

- De Pico Piccolo kaarten Download hier!


 

Classificeren


Potjes vullen

Benodigdheden:

- Gekleurde fiches, knopen, Legoblokjes, pompons, dopjes enz...

- Potjes of flessen, echte of van papier Download hier!

- Kleuretiketten Download hier!

Laat de kinderen gekleurde fiches, knopen, legoblokjes, pompons, dopjes enz... in potten of flesjes sorteren. Plak op iedere fles of potje een etiket met de kleur, die erin moet (bijv. een plaatje van een kleurenmonster). In plaats van potten of flessen kun je ook papieren potjes gebruiken of Kleurenmonsters maken van rolletjes of dozen (met een mond erin).


Het Kleurenmonster heeft honger

Benodigdheden:

- Een fotogordijn

- Afbeeldingen van Kleurenmonsters Download hier!

- Gekleurde propjes.

Sorteer de gekleurde propjes in een fotogordijn.


Voed het Kleurenmonster

Benodigdheden:

- Kleurenmonsters, waarbij de bek is uitgeknipt Download hier!

- Iets waar je de Kleurenmonsters tegenaan kunt zetten, zoals een doos, een fles, een bakje, een beker enz...

- Pompons of andere gekleurde materialen.

Laat de kinderen de kleuren sorteren door ze in de bek van het monster met dezelfde kleur te stoppen.


Sorteerspel Download hier!

Benodigdheden:

- Gelamineerde sorteerkaarten.

- Emotiekaartjes.

Laat de kinderen de emotiekaartjes bij de juiste emotie sorteren.

Variatie: Laat de emotiekaartjes in verschillende kleuren flessen plakken of gebruik foto's van klasgenootjes, waarop de kinderen een emotie uitbeelden.

Je kunt de plaatjes ook op gekleurde papieren (waarbij de kleuren corresponderen met de emoties) laten sorteren en deze boven je thematafel hangen.

Combineren

Benodigdheden:

- Gekleurde cirkels in 5 verschillende kleuren, overeenkomstig de emoties in het boek (bijv. vouwcirkels).

- Een papier, lijm en een kwastje

Hoeveel verschillende combinaties kunnen de kinderen bedenken met 5 kleuren emoties?

Laat ze de cirkels opplakken.

Maak het aantal eventueel kleiner of groter.


Emoties in de kunst Download hier!

Benodigdheden:

- Afbeeldingen van kunstwerken.

- Sorteerkaarten.

Je vindt deze (en vele andere materialen rondom Het Kleurenmonster en logisch denken) in de download onderaan deze blog.

Laat de kinderen de afbeeldingen van verschillende kunstwerken op emotie sorteren.



Papieren potjes vullen:

Je hebt nodig:

- Papieren potjes. Download hier!

- Gekleurde voorwerpen, zoals doppen, Lego, knopen, pompons, fiches enz...

Sorteer gekleurde voorwerpen in de potjes.



Sorteren met gekleurde dopjes

Benodigdheden:

- Gekleurde dopjes (of pomponnen)

- Afbeeldingen van de verschillende kleuren Kleurenmonsters Download hier!

Laat de kinderen gekleurde dopjes sorteren bij het juiste Kleurenmonster.


Sorteren met pomponnen

Benodigdheden:

- Pomponnen

- Afbeeldingen van de verschillende kleuren Kleurenmonsters Download hier!

- Bordjes

Laat de kinderen pomponnen sorteren bij het juiste Kleurenmonster.

 

Delen


Een splitsmachine

Benodigdheden:

- Een doos

- Verf

- Papier

- Teldopjes

- 2 afbeeldingen van verschillende kleuren Kleurenmonsters

Verander een doos in een grote emotiepot. Maak onderin de pot twee gaten.

Laat de kinderen teldopjes in de pot gooien.

Hoeveel komen er aan de ene kant terecht en hoeveel aan de andere kant?

Hoeveel zijn dat er bij elkaar?

 

Meten en seriëren


Van klein naar groot

Benodigdheden:

- Afbeeldingen van een Kleurenmonster in verschillende groottes.

Laat de kinderen kleurenmonsters van verschillende groottes uitknippen en daarna op een strook van klein naar groot plakken.

 

Wegen


Een weeghoek

Benodigdheden:

- Een weegschaal

- Voorwerpen, passende bij dit thema (bijv. kleurendopjes).

Introduceer een weeghoek, waarin de kinderen allerlei voorwerpen mogen wegen.

Variatie: Vul potjes met gekleurde teldopjes, zodat ze verschillen in gewicht.

Laat de kinderen met de balans experimenteren en ze van licht naar zwaar leggen.

 

Inhoud


Een omtrek vullen

Benodigdheden:

- Een omtrek van een Kleurenmonster (Voor de stevigheid kun je deze lamineren)

- Gekleurde teldopjes

De kinderen mogen uitzoeken hoeveel dopjes er nodig zijn om de hele vorm te bedekken. Als twee kinderen tegelijkertijd dezelfde vorm vullen, kan het zijn dat ze op een ander aantal dopjes uit komen. Dat levert mooie gespreksstof op: hoe kan dat?


Vullen

Benodigdheden:

- Teldopjes

- Potjes

- Schepjes

De kinderen vullen de emotiepotjes met teldopjes, van leeg naar vol.

 

Geld


Een winkel

Benodigdheden:

- Winkelspullen. Zie hiervoor mijn blog: Themahoek/de winkel

Tover je rekenhoek om in een kleurenwinkel en laat de kinderen er

  • Een bon schrijven

  • een boodschappenlijst maken

  • Een plattegrond van de winkel

  • Een bord met de openingstijden maken

  • Een klok maken

  • Prijskaartjes/een prijslijst maken

  • Een stappenplan

  • Experimenteren met geld

  • Op een rekenmachine werken

  • Wegen

  • Sorteren

  • Inpakken

 

Grafieken


Benodigdheden:

- Matrixbord (plastificeer de download)

- Aantallenkaartjes (in de download)

De kinderen leggen de aantallenkaartjes op de juiste plek in de matrix.


Sorteren, tellen en verwerken in een staafdiagram

Benodigdheden:

- Gekleurde teldopjes (de emoties uit het boek)

- Blokjes

De kinderen sorteren de teldopjes op kleur en verwerken de aantallen in een staafdiagram van blokjes. Voor ieder teldopje leggen ze een blokje neer.


 

Op zoek naar meer?


Kijk voor meer suggesties ook eens op mijn Pinterest

Heb je zelf ook nog leuke suggesties? Laat dan een reactie achter!


..

.

.

2.130 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comentarios


bottom of page