In deze blog geef ik je ideetjes voor activiteiten met de tablet.
Digitale geletterdheid:
Algemeen
Een Symbaloo
Benodigdheden:
- Een tablet
- Symbaloo-app. Je kunt deze hier downloaden.
Maak eens een Symbaloo pagina vol met leuke spelletjes, boeken, verhalen en filmpjes bij het thema. Symbaloo is een soort startpagina waar je allemaal vakjes kan linken aan bepaalde websites. Het werkt met kleuters super handig omdat overal een plaatje bij te maken is waardoor een kleuter makkelijk kan zien hij/zij moet doen.
Je kan verschillende pagina's maken. Zo creëer je een rijke omgeving en kan je de kinderen helemaal los laten op de computer.
Digitale geletterdheid:
Beeldende vorming/hoekenspel
Tekendictee
Benodigdheden:
- Een tablet
- Evt. de dictafoon op je tablet
Geef een tekenopdracht waarbij de kinderen precies moeten doen wat de ander zegt.
Op die manier zijn kinderen concreet en spelenderwijs met "programmeren" bezig.
Variatie: Gebruik de dictafoon op een tablet om een tekendictee in te spreken.
Tekenen
Benodigdheden:
- Een tablet
- De notitie-app op je tablet
Je kunt de kinderen een tekening laten maken op de tablet. Dat kan bijvoorbeeld met behulp van de notitie-app, die standaard op een tablet zit.
Foto's bewerken
Benodigdheden:
- Een tablet
- Een fotobewerkings-app of de notitie-app
Je kunt de kinderen op een tablet foto's laten bewerken. Je kunt ze in de standaard notitie-app ook over hun eigen of een andere foto laten tekenen.
Variatie: Maak een foto (of filmpje) met de Greenscreenbox app. Hiervoor moet je een account aanmaken (maar dit is wel gratis). Met de app kunnen kinderen foto's of filmpjes voor een groene achtergrond maken, deze vervolgens wegtoveren en vervangen door een andere achtergrond in de app of vanaf een bestand. Op die manier kunnen zij zichzelf bijvoorbeeld in de ruimte laten vliegen.
Selfies
Benodigdheden:
- Een tablet
- De camera-app
- Verf en kwasten
Laat kleuters met de camera-app op de tablet selfies maken.
Print deze daarna eventueel uit en laat de kleuters zichzelf beschilderen.
Ze kunnen zichzelf bijvoorbeeld veranderen in een clown, prinses, een ridder enz...
Digitale geletterdheid:
Drama en rollenspel/hoekenspel
Een boek naspelen
Benodigdheden:
- Een tablet
- Een Greenscreen
Maak een verhaal levend door het na te spelen met behulp van een Greenscreen.
Op de website Miranda Wedekind Onderwijsbegeleiding staat uitgelegd hoe dit werkt.
Een stopmotion filmpje
Benodigdheden:
- Duplo/Lego
- Een tablet
poppetjes
Duplo en Lego lenen zich ook uitstekend voor het maken van stopmotion filmpjes.
De kinderen maken dan eerst een bouwwerk die ze als achtergrond kunnen gebruiken. Daarna gaan ze een verhaal bedenken. Stel hierbij vragen als: Wat gebeurt er eerst?
Hoe gaat het verhaal verder? En hoe loopt het af? Dan is het tijd om te beginnen met het maken van het stopmotion filmpje. Hierbij kun je een stopmotion app gebruiken.
Zorg ervoor dat de tablet stevig staat en niet van zijn plaats kan komen. In de app maak je een foto van elke opstelling. Vervolgens verschuif je de poppetjes of diertjes een klein stukje en maak je weer een foto. Zo ga je door, tot je het verhaal klaar is. De app zet alle foto’s achter elkaar. Als je dan op afspelen drukt, zie je het hele filmpje achter elkaar.
De verteltafel
Benodigdheden:
- Een tablet
- Een stopmotion-app
- Bouwmaterialen
- Wereldspelmateriaal.
De kinderen maken op de verteltafel eerst een (bouwwerk die ze als) achtergrond (kunnen gebruiken). Daarna gaan ze een verhaal bedenken. Stel hierbij vragen als: Wat gebeurt er eerst? Hoe gaat het verhaal verder? En hoe loopt het af? Dan is het tijd om te beginnen met het maken van het stopmotion filmpje. Hierbij kun je een stopmotion app gebruiken.
Zorg ervoor dat de tablet stevig staat en niet van zijn plaats kan komen. In de app maak je een foto van elke opstelling. Vervolgens verschuif je de poppetjes of diertjes een klein stukje en maak je weer een foto. Zo ga je door, tot je het verhaal klaar is. De app zet alle foto’s achter elkaar. Als je dan op afspelen drukt, zie je het hele filmpje achter elkaar.
Bookcreator
Benodigdheden:
- Een boek
- Attributen waarmee je het boek kan uitbeelden
- Een tablet
- De app 'Bookcreator'
Laat de kinderen het aangeboden boek uitbeelden met knuffels en attributen en de tekst daarna inspreken met de app 'Bookcreator'
De winkelhoek
Benodigdheden:
- Een tablet
- De rekenmachine app op een tablet (deze zit standaard op een tablet)
Gebruik de rekenmachine op de tablet als kassa in je winkelhoek.
Digitale geletterdheid:
Drama/kring
Tableau Vivant
Benodigdheden:
- Een tablet
Laat de kinderen in groepjes van vier een tableau vivant bedenken. Leg eerst uit wat een tableau vivant is. Letterlijk betekent het ‘levend schilderij’. Deze werkvorm leert kinderen nadenken over de essentie van zaken, hun lichaamsexpressie en mimiek maximaal te gebruiken. Deze werkvorm is geschikt voor dramalessen in alle groepen, want kinderen worden gedwongen na te denken over hoe ze een handeling uitbeelden. Nadenken over lichaamstaal en mimiek is noodzakelijk bij het uitbeelden.
Vanuit didactisch oogpunt is een tableau heel geschikt, omdat voor faalangstige kinderen de drempel lager is dan bij een scène met beweging en tekst. Heel jonge kinderen zullen het moeilijk vinden om compleet stil te staan, maar dat geeft niet. Als ze blijven proberen en oefenen, leren ze het vanzelf. Verdeel de kinderen in groepjes. Elk groepje krijgt een probleem. Bijvoorbeeld:
Een klant heeft geen geld bij zich.
Alle groepjes gaan het probleem uitwerken in 6 stilstaande beelden.
Ze mogen ervoor kiezen om een verteller te gebruiken. Na even geoefend te hebben laten de groepjes hun 6 stilstaande beelden aan elkaar zien. Het publiek let op:
Zijn de houdingen duidelijk?
Komt het probleem goed naar voren?
Hoe lossen de kinderen het probleem op?
Maken de kinderen gebruik van de materialen?
Maak van ieder tableau een foto.
Tip: print de foto’s meteen uit en geef ze een mooie plek aan de muur!
Digitale geletterdheid:
Fonemisch bewustzijn/kring
Geluiden
Benodigdheden:
- Een tablet
- De dictafoon-app op je tablet (deze zit standaard op een tablet)
Op iedere tablet zit een dictafoon. Deze kun je bijvoorbeeld gebruiken om geluiden op te nemen, die bij het thema passen. Kunnen de kinderen raden wat ze horen?
Variatie: Maak er een geluidenspeurtocht door de klas of school mee met geluiden, die passen bij afbeeldingen of voorwerpen, die de kinderen onderweg tegenkomen.
De kinderen volgen de route door naar de audiofragmenten te luisteren.
Kwijt!
Benodigdheden:
- Een klassenpop
- Een tablet
Laat de kinderen geluiden lokaliseren. De klassenhandpop is verdrietig. Zijn tablet is kwijt. Kunnen de kleuters hem helpen? Het is niet zomaar een zoektocht. De kinderen moeten heel goed hun oren gebruiken, want de tablet maakt geluid. Waar komt het geluid vandaan?
Voorwerpen bij beginklanken zoeken
Benodigdheden:
- Een tablet
Laat de kinderen in of rondom de klas op zoek gaan naar voorwerpen die beginnen met de aangeboden klank. Ze maken hier foto's van met een tablet voor de lettermuur of lettertafel.
Digitale geletterdheid:
Gecijferdheid/kring
Het cijfer van de week
Benodigdheden:
- Een tablet
- De camera-app op je tablet (deze zit standaard op een tablet)
Gebruik de camera van de tablet voor het cijfer van de week. Geef jouw kleuters bijv. de opdracht om overal foto’s van te maken waarop ze het cijfer of juist het aantal 5 tegenkomen. Verzamel al deze foto’s, print deze uit en maak er een mooie cijferwand van!
Digitale geletterdheid:
Geletterdheid/hoekenspel
Foto's maken
Benodigdheden:
- Een tablet
- De camera-app (deze zit standaard op een tablet)
Op vrijwel elke tablet/iPad zit een camera functie. Hiermee kun je van alles doen:
Gebruik de camera app bijvoorbeeld voor de letter van de week.
Geef de kleuters de opdracht alles te fotograferen wat ze tegenkomen met deze letter. Wanneer ze overal foto’s van hebben gemaakt, kun je deze vervolgens nabespreken met jouw kleuters. Kunnen ze vertellen wat ze hebben gefotografeerd en waar ze de klank horen? Misschien willen ze het zelfs wel presenteren aan de hele klas!
Digitale geletterdheid:
Geletterdheid/kring
De letter van de week
Benodigdheden:
- Een tablet
- De camera-app op je tablet (deze zit standaard op een tablet)
Gebruik de camera app van de tablet voor de letter van de week.
Geef de kleuters de opdracht alles te fotograferen wat ze tegenkomen met deze letter. Wanneer ze overal foto’s van hebben gemaakt, kun je deze vervolgens nabespreken met jouw kleuters. Kunnen ze vertellen wat ze hebben gefotografeerd en waar ze de klank horen? Misschien willen ze het zelfs wel presenteren aan de hele klas!
Digitale geletterdheid:
Kleine motoriek/hoekenspel
Digitale schrijfpatronen
Benodigdheden:
- Een tablet
- De notitieapp van je tablet
- Een werkblad met schrijfpatronen bij het thema.
Voeg eens een werkblad met een schrijfpatroon toe aan de notitie app van je tablet.
Door twee keer op de foto te tikken kun je er met een door jouw gekozen gekleurde soort pen in schrijven. Wanneer je een ‘stylus’ gebruikt (pen om op de iPad mee te schrijven) die speciaal voor kleuters is, kun je de kleuters zelf het schrijfpatroon laten maken.
Natuurlijk moet je dit ook nog steeds op papier doen maar op deze manier heb je een extra mogelijkheid gecreëerd om te oefenen met een pengreep.
Dit is weer een andere manier van oefenen.
Tekeningen
Benodigdheden:
- Een tablet
- De notitieapp (deze zit standaard op een tablet)
Als je de notitie app opent dan zie je rechts onderin een pennetje staan.
Zodra je hierop tikt komen er verschillende soorten ‘potloden’ naar voren en zie je een aantal beschikbare kleuren. Laat de kinderen een tekening maken op het blanco notitievel. Door linksboven in het scherm op de twee pijltjes te tikken, word je notitievel ook nog eens een stuk groter. Met het ‘plusje’ onderin kun je ook foto’s aan het notitievel toevoegen.
Je kunt in deze foto’s tekenen door dubbel te tikken op de foto en rechtsboven het pennetje te kiezen. Met de functies onder dit plusje kun je echter ook een tekst bij je foto typen of tekstballonnen bij een foto plaatsen.
Digitale geletterdheid:
Lichaamsbesef/hoekenspel
Bewegingen imiteren
Benodigdheden:
- Een beweegposter (een poster waarop allerlei bewegingen staan)
- Een tablet of fotocamera
De kinderen doen de bewegingen van de poster na. Laat ze zelf ook nieuwe bewegingen bedenken en maak daar een foto van. Voeg deze toe aan de beweegmuur.
Dit maakt de hoek echt van de kinderen zelf en dat werkt extra motiverend en inspirerend.
Dansende lichaamsdelen
Benodigdheden:
- Afbeeldingen van lichaamsdelen
- Een tablet of fotocamera
Hang de afbeeldingen op. Welke bewegingen kunnen de kinderen maken met bijvoorbeeld hun: hand, been, oog, wenkbrauw, gezicht enz. Laat ze er foto's van maken en hang deze op je beweegmuur.
Digitale geletterdheid:
Mondelinge taal/hoekenspel
Luisterverhalen inspreken
Benodigdheden:
- Een verhaal over piraten
- Een tablet
- De dictafoon op je tablet of de gratis app recording lite
Spreek met behulp van de dictafoon zelf luisterverhalen in.
Je kan bijvoorbeeld een voorleesmoment in de klas opnemen.
Dit geluidsbestand maak je daarna (bijvoorbeeld met een QR code) beschikbaar voor de kinderen in de leeshoek.
Variatie: Laat de kinderen eens zelf een stuk uit hun boek inspreken en het later weer beluisteren. Laat het kind zichzelf ook tips en tops geven en geef eventueel zelf ook feedback. Daarna kan het opnieuw ingesproken en beluisterd worden.
Een woordveld
Benodigdheden:
- Een tablet
- De camera app van de tablet (deze zit er standaard op)
Laat de kleuters met de camera van de tablet van alles fotograferen waaraan ze moeten denken bij het thema. Laat de kleuters vervolgens vertellen waarom ze wat op de foto hebben gezet. Op die manier zijn ze met woordenschat bezig.
Maak er een woordveld van.
QR-codes
Benodigdheden:
- Een tablet
- Een QR Code reader
- Een QR code van een prentenboek. Op deze website vind je er een heleboel.
Leg QR codes van digitale prentenboeken in je leeshoek.
Een QR Code lees je met de camera van de tablet of een QR Code reader.
Dit is een programmaatje wat de code scant en je vervolgens naar de juiste pagina brengt. Ook zijn er van een hoop prentenboeken apps gemaakt waarin het verhaal verteld wordt.
Doe alle kaarten in een map doen, zodat de kinderen al bladerend een digitaal prentenboek kunnen kiezen of maak er een poster van.
Zelf QR-codes maken van digitale kinderboeken en You Tube filmpjes kan ook makkelijk online, bijvoorbeeld met de QR Code Generator.
Dit is een programmaatje wat de code scant en je vervolgens naar de juiste pagina brengt.
Levende prentenboeken
Benodigdheden:
- Een tablet
- Een prentenboek die je met een app tot leven kan brengen
Er zijn ook prentenboeken die je met behulp van een app tot leven kan brengen.
Leg deze samen met een tablet in je leeshoek neer.
Digitale geletterdheid:
Mondelinge taal/kring
Woordveld
Benodigdheden:
- Een tablet
- De camera-app op je tablet (deze zit standaard op een tablet)
Laat de kleuters met de camera van de tablet van alles fotograferen waaraan ze moeten denken bij het thema. Laat de kleuters vervolgens vertellen waarom ze wat op de foto hebben gezet. Op die manier zijn ze met woordenschat. Maak er een woordveld van.
Een verhaal
Benodigdheden:
- Een tablet
- De notitie-app op je tablet (deze zit standaard op een tablet)
Plaats foto’s van een uitje of gebeurtenis in de notitie app en bewerk deze door twee keer op de foto te tikken. Rechtsonder heb je dan een plusje staan en hier zie je nog meer opties; zo kun je bijvoorbeeld een tekst bij je foto typen of tekstballonnen bij een foto plaatsen.
Op deze manier kun je samen met de kleuters een verhaal bij elke foto creëren en dat is natuurlijk leuk om te delen met ouders!
Digitale geletterdheid:
Ruimtelijk inzicht/hoekenspel
Posities
Benodigdheden:
- Een tablet
- De camera app op de tablet (deze zit standaard op een tablet)
- Een bouwwerk
- Een stapeltje boeken
Laat de kinderen iets bouwen. Maak vervolgens vanaf verschillende hoogten (bijvoorbeeld vanaf stapeltjes boeken) een aantal foto's. Print de foto's uit en bekijk deze met de kinderen. Welke foto is vanaf de grond genomen? Welke vanaf een lage stapel boeken, welke van een hele hoge? Maak stapeltjes boeken en laat ze de foto bij de juiste stapel leggen. Je kunt ze vervolgens in bijvoorbeeld de bouwhoek ook zelf aan de slag zetten met een camera/tablet en daarbij opdrachten geven om vanaf verschillende hoogten het bouwwerk te fotograferen.
Digitale geletterdheid:
Ruimtelijk inzicht/kring
Optische illusies
Benodigdheden:
- Een tablet
- De camera app op de tablet (deze zit standaard op een tablet)
- Foto's van optische illusies
Toon foto's met optische illusies (denk bijv. aan mensen die met hun hand de zon vastpakken of de toren van Pisa tegenhouden) op het digibord. Wat zien de kinderen?
Is het echt? Hoe heeft de fotograaf dit gedaan? Maak samen ook zo'n foto met de tablet.
Laat de ideeën voor zo'n foto zoveel mogelijk uit de kinderen zelf komen.
Als het nodig is kun je ook zelf ideetjes opperen, zoals een foto waarop het lijkt alsof een knuffel even groot is als een kind. Laat de kinderen een plan bedenken en voer het uit. Verplaats de opdracht eventueel naar buiten.
Zoekopdracht
Benodigdheden:
- Papier en schrijfgerei
- Een tablet (de fotocamera app)
- Een handpop
Teken een plattegrond van de klas of neem een foto (makkelijker).
De handpop is bang. Hij heeft zich verstopt.
Verstop de handpop iedere dag in een andere hoek van de klas en zet op deze plek een rood kruis op de plattegrond. Laat de plattegrond zien.
Weten de kinderen wat daarop te zien is?
Wanneer ze het niet herkennen kun je aanwijzen en benoemen. Wijs het rode kruis aan.
Wat zou dat betekenen? Laat een kind op de betreffende plek zoeken.
Of laat een kind een ander kind instructies geven en hem naar de plek van het kruis navigeren met de richtingsaanduidingen: naar rechts, links, rechtdoor, voorbij etc.
Als de handpop is gevonden houd je een kort gesprekje over de hoek: wat ligt er allemaal, wat kun je er doen en wat zijn de regels? Tip: Maak een foto van de handpop in de betreffende hoek en gebruik deze bijvoorbeeld op je planbord of als opruimfoto.
Digitale geletterdheid:
SEO/kring
Emoties uitbeelden
Benodigdheden:
- Emotiekaarten Download hier!
- Verkleedkleding
- Een tablet
Laat de kinderen, eventueel verkleed als een personage dat past bij je thema, emoties uitbeelden en laat de kinderen daarna raden welke emotie er wordt uitgebeeld.
Fotografeer dit en noteer er eventueel bij waar ze dit gevoel bij voelen.
Verduidelijk dat met pictogrammen.
Variatie: Gebruik een gevoelsdobbelsteen. Gooi de gevoelsdobbelsteen hoog in de lucht en doe het gevoel van de bovenkant na. Knutsel er eventueel zelf eentje.
Heb je een vakjesdobbelsteen? Stop daar dan de emotiekaarten in.
De week in Tableaux Vivants
Benodigdheden:
- Een tablet
Deze opdracht vergt een korte voorbereiding. Bedenk welke gebeurtenissen van de afgelopen week in de categorieën blij, boos, bang en verdrietig vallen.
Verdeel de speelvloer in vier vlakken. Leg in elk vlak een pictogram met één van de emoties. Bespreek met de kinderen één voor één de gebeurtenissen van de afgelopen week.
Vraag steeds welke emotie daarbij past. Wanneer je een gebeurtenis hebben besproken en er een emotie bij hebben gekozen, vraag je aan de kinderen wie er een tableau vivant van de gebeurtenis in het juiste vak wil maken.
Op deze manier bespreken je de gebeurtenis, maak je die visueel en verwerken je die.
Maak er foto's van met een tablet.
Digitale geletterdheid:
Taakgerichtheid/hoekenspel
Een digitale instructie
Benodigdheden:
- Een tablet
- De dictafoon op de tablet (deze zit standaard op een tablet)
Gebruik de dictafoon om instructies en/of opdrachten in te spreken, waarmee de kinderen individueel of in kleine groepjes aan de slag kunnen gaan. Op die manier creëer je extra handen in de klas. De kinderen kunnen de fragmenten zo vaak herhalen als nodig.
Het is ook mogelijk om de instructie via een filmpje te geven.
Instructie via een QR-code
Benodigdheden:
- Een tablet
- Een QR Code reader
Maak QR-codes om kleuters opdrachten te geven die ze in de hoeken kunnen gaan uitvoeren. Denk aan opdrachten voor de bouwhoek, opdrachten voor in het atelier, verhalen voor in de leeshoek enz. QR-codes zijn eigenlijk een soort streepjescodes.
Deze streepjescodes worden door een QR-code reader gelezen. Met een filmpje of beeldmateriaal kun je bijvoorbeeld inspiratie vooraf geven. Wil je dat de kinderen bijvoorbeeld een brug gaan bouwen, dan kun je beeldmateriaal over verschillende (gebouwde) bruggen zoeken. De opdracht kan op een filmpje ook worden voorgedaan.
Digitale geletterdheid:
Techniek en constructief spel/hoekenspel
Een bouwfoto
Benodigdheden:
- Lego/Duplo
- Een tablet
Laat de kinderen een foto van hun bouwwerk maken en hang deze op in de hoek of doe de foto in een inspiratiemap ter inspiratie voor de andere kinderen.
Variatie: Laat de kinderen foto's van het bouwproces maken, zodat er een stappenplan ontstaat.
Digitale geletterdheid:
Tijdsbesef/hoekenspel
Een stappenplan
Benodigdheden:
- Een tablet
- De camera app op de tablet (deze zit standaard op een tablet)
- Een (bouw-)werkje
Laat kinderen door middel van foto’s een stappenplan voor iemand anders maken, zodat andere kinderen bijvoorbeeld een kralenplankfiguur kunnen namaken.
Beperk daarbij het aantal foto's wat ze mogen maken (bijv. maximaal drie).
Wanneer je op de tablet voor de timelaps optie kiest en begint met filmen krijg je het proces mooi in beeld! Deze functie zit gewoon in de camera van de tablet.
Digitale geletterdheid:
Zintuiglijk waarnemen/kring
Op de foto
Benodigdheden:
- Een tablet (de fotocamera app)
Wijs een fotograaf aan. De andere kinderen gaan dicht bij elkaar staan voor de groepsfoto. Nadat de fotograaf de groep een tijdje goed heeft bekeken, wordt hij naar buiten gestuurd. Eén kind uit de klas verstopt zich vervolgens áchter de groep.
De fotograaf komt terug en moet raden wie er ontbreekt, vóór de groep hardop tot tien kan tellen. Als hij erin slaagt, mag jij de foto maken, zo niet, dan wordt er een nieuwe fotograaf gekozen voor de volgende fotosessie.
Op zoek naar meer?
Heb je zelf ook nog leuke suggesties?
Inspireer dan collega’s door jouw ideeën als reactie op deze blog te delen!
..
ความคิดเห็น